Northvolt får fördubbla produktionen

Under onsdagen fick Northvolt ett nytt tillstånd från Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt för sin batterifabrik i Skellefteå. Det nya tillståndet innebär att bolaget nu får tillverka mer än dubbelt så stor mängd litiumjonbatterier och metalloxider än vad bolaget fick tillstånd till genom domen från förra året. Byggfasen beräknas generera cirka 3 000 årsarbeten under drygt två år.

Foto: Pressbild

Skellefteå2019-04-17 14:00

Samtliga motparter och remissinstanser hade ställt sig positiva till ansökan och domstolen har godtagit bolagets yrkanden. Genom det nya tillståndet får Northvolt tillverka högst 85 000 ton litiumjonbatterier och högst 40 000 ton metalloxider per år samt grafitelektroder till nämnda batterier.

För att domstolen ska kunna bestämma vilka slutliga villkor som ska gälla för bland annat för utsläpp till vatten och luft från verksamheten måste ytterligare utredningar genomföras och redovisas till domstolen efter tre års tid. Den ansökta verksamheten ska ha satts igång senast fem år från det att domen har vunnit laga kraft. Det nya tillståndet ersätta det gamla tillståndet från den 7 juni 2018 som då upphör att gälla. Detta omfattade 35 000 ton litiumjonbatterier per år och 15 000 ton metalloxider.

Den första ansökan gällde en produktionslina och med den andra linan som man nu har fått tillstånd för kan Northvolt uppnå en sammantagen lagringskapacitet på 14-18 GWh. Detta innebär att Europas största anläggning för tillverkning av litiumjonbatterier kommer att ligga i Skellefteå. Genom att bolaget fått tillstånd för båda linorna blir anläggningsarbetena enklare och mer kostnadseffektiva. Dessutom får de en tidigare produktionsstart, en kortare period om påverkan av omgivningen och en snabbare utveckling av anläggningen.

Detaljplaneringen av området visade att Northvolt inte behövde ta i anspråk lika stora markytor som tidigare hade beräknats. Genom att bara addera en byggnad till anläggningen kan den totala ytan för de två produktionslinor begränsas till i stort sett samma omfattning som fanns med i den första tillståndsprövningen. En annan förändring blev att lokalen för färdiga battericeller separerades från övrig verksamhet av brandskyddsskäl.

Transporter till och från anläggningen uppskattas maximalt utgöra cirka 100 lastbilar per dygn. Personbilstransporterna bedöms inte öka jämfört med det tidigare tillståndet eftersom Northvolt konstaterar att möjligheterna att lösa persontransporter kollektivt ökar då antalet anställda ökar. Northvolt meddelar att de kommer att överväga incitament för att få de anställda att välja att åka kollektivt till anläggningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om