"Visa lite stake - bygg inte vägen"

- Vi tycker inte att förslaget är mänskligt, 3 000 bilar ska passera tätt intill gårdarna, säger Anneli Isaksson.

Vid radhusen på Murgatan förslås en av de nya vägarna dras fram, vilket mötte häftigt motstånd på mötet.FOTO: Marie Ridderström

Vid radhusen på Murgatan förslås en av de nya vägarna dras fram, vilket mötte häftigt motstånd på mötet.FOTO: Marie Ridderström

Foto: Marie Ridderström

MALMBERGET2010-05-26 06:00
Malmbergets delning
och de nya vägarna diskuterades på ett
samrådsmöte i Nordan. Förslaget om ny väg
vid radhusen på Murgatan, mötte kraftigt motstånd.
Mötet på Nordan besöktes av cirka 80 personer. Miljö- och byggchef Sture Sundquist informerade om vägförslagen, nordöstra länken, östra länken och södra länken.
Boende vid Murgatan vill inte ha en väg genom grönområdet, 30 meter från gårdarna.
- Det här är det enda grönområdet som finns kvar.
3 000 bilar per dag ger
buller och bilavgaser, tänk på lekande barn. Vi som
är kvar får ta smällen. Vi har fått nog, det är dags
att säga i från. Varför springer ni LKAB:s ärenden, säger Anneli Isaksson.
Kvarteret Spoven
Murgatan ska bli en permanent väg, säger Sture Sundquist.
- Vi har inga garantier om det blir 25, 30 eller 40 år. Nu gäller det att hitta en logistisk lösning som är bra. Hängväggen rasar i första skedet åt andra hållet. Södra länken nedanför Elevhemsområdet är en väg med åtta till tio års livslängd, säger han.
Kvarteret Spoven med elva fastigheter planeras att lösas in och villaägarna vill ha klart besked.
- Redan för två år sedan var vi aktuella för inlösen. Vi vill veta. Ska vi bli kvar. Fatta beslut och låt processen ha sin gång, säger Annicka Henriksson.
Ny lekpark?
Johannes Nilsson, planförrättare, berättade att naturområdet vid Murgatan kan ersättas av en lekplats i kvarteret Spoven.
Ett dåligt förslag tycker förskollärare och sakägare Stina Larsson. En lekpark i ett starkt trafikerat område innebär risker för barnen, avgaser och trafikolyckor.
- Det är helt orimligt att göra lekpark där. Lös in områdena.
Känner sig överkörda
Psykolog Johan Runnman, villaägare på Malmsta, säger att människor mår dåligt.
- Människor känner sig felbehandlade och överkörda. Det här är en politisk fråga och målsättningen måste vara att folk ska
må bra. Varför dra vägen så nära Ormkullen när
det finns ett rekreationsområde där. Ni politiker ska bevaka våra intressen. Folk känner sig trängda av miljardföretaget LKAB. Kommunen bör lösa in berörda områden och låta LKAB betala.
Nämndens ordförande Ulf Normark, S, vill lyfta frågan till fullmäktige. Hans åsikt är att berörda områden bör lösas in.
- Jag är inne på din linje, jag vill att den hälsoundersökning som gjorts på det här området ska vägas in.
Studien som Umeå universitet presenterade i november 2009 visar att gruvverksamheten påverkar människors hälsa negativt och att samexistensen
industriell verksamhet
och boendemiljö är tveksam.
"Konfrontera LKAB"
Göte Henriksson anser att det är dags att gå i konfrontation mot LKAB.
- Vägen görs inte för Malmbergsborna utan för LKAB som ska öka vinsten. Gör ingen väg alls, det är inte kommunen som ska anpassa sig till LKAB hela tiden.
Bengt Anderman frågade om det finns en skriftlig ansökan från LKAB.
- LKAB har tidigare fått markanvisning av Bergsstaten och laglig rätt att stängsla av områden. Nu har bolaget upptäckt att man slipper följa Minerallagen, det är bara att sätta upp staket på eget bevåg. Det politiska styret måste en gång för alla sätta stopp på LKAB:s beställningar av försämringar för oss medborgare. Det finns lagar att följa för både bolaget och kommunen, säger Bengt Anderman.
"Visa lite stake"
Eva Alriksson, villaägare och moderat politiker, oroar sig för dammet som påverkar barnens lungor.
- Vi känner oss som brickor i ett spel. Vi mår dåligt
allihopa.
Petra Strömbäck, ansåg att första prioritet för Malmberget är en helhetslösning.
- Visa lite stake. Bygg inte vägen. Låt LKAB bygga, säger hon.
Fram till 4 juni finns möjligheter att lämna in synpunkter om vägarna i Malmberget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om