91 procent av svenskarna är inte intresserade av det sociala medie-verktyget twitter, enligt undersöknin-gen som är gjord av SIFO på uppdrag av Medieakademin och pr-byrån Welcom.
Ändå tror 81 procent att det som händer och skrivs på Twitter påverkar vad som tas upp i media. Detta trots att 75 procent, av de 774 personer som deltog i undersökningen, säger sig inte känna till twitter.
- Ryktet om twitter har redan nått så långt att man uppfattar det som betydelsefullt. Det gör att det också får stort inflytande trots att det än så länge bara är 205 000 svenskar som twittrar, säger Toivo Sjörén som är chef för opinionsbildning SIFO.
Håller koll
En av Norrbottens mest synliga twittrare är Åsa Petersen, som absolut tror att samhällsdebatten på-verkas av det somhänder på twitter.
- Politiker och journalister håller koll på vad som sägs på twitter. Det som är en twitterdebatt ena dagen blir ofta en tv-debatt eller debattartikel nästa dag.
Åsa Petersen menar att twitter är en bra kanal för att göra sin röst hörd om man finner sin egen ton och lär sig att formulera ett budskap på 140 tecken.
- Twitter är utan tvekan ett sätt att göra sig hörd. Budskap sprids väldigt snabbt och enkelt. Nackdelen kan vara att twitterdebatten ofta blir hetsig och snuttifierad. Det är lätt att bli cynisk när man ska vara så kort, säger hon.
Snabbare
Men hon ser också för-
delar med korta meddelanden.
- Vid stora internationella nyhetshändelser är twitter snabbare än traditionella medier. I den arabiska våren kom twitterrapporterna live direkt från aktivisterna.
Själv twittrar Åsa Petersen för att hålla koll på nyhetsflödet.
- Jag är ju samhällsdebattör så jag använder twitter för att tycka till i frågor som jag tycker är viktiga. Men jag använder även twitter för att hålla kontakt med kompisar. Det är som att skicka offentliga sms där vem som helst kan delta
i samtalet.