Den expansiva utvecklingen i Södra hamn (Kuststad, Teknikens hus, Engelska skolan) aktualiserar frågan kring framtiden för Södra hamn-leden ("Varvsleden"), en av Luleås stora pulsådrar.
Tidigare i veckan kom Kristina Jonsson, chef för Teknikens hus, med det drastiska och kostsamma förslaget att hela leden bör grävas ned under jord, så att tillgängligheten och trafiksäkerheten förbättras i området.
Läs mer: Galna Södra hamn-idén – så svarar kommunen
Läs mer: Detta händer med Teknikens hus: "Sänk Varvsleden under jord"
Läs mer: Läsarna om Teknikens hus: "Låt bli Södra hamn"
Läs mer: Boende om Teknikens hus: "Det blir kaos"
Anja Johansson, socialdemokratisk ordförande i stadsbyggnadsnämnden, avfärdar inte idén helt och hållet.
– Inte den mest ekonomiska lösningen att gräva ned "Varvsleden" under jord, med definitivt den mest fantastiska. Då skulle det bli en helt annan närhet till Södra hamn.
Samtidigt har hon gett sin förvaltning i uppdrag att titta på mer realistiska lösningar, inför höstens kommande utvecklingsplan för centrum.
– Man kan minska antalet körfält, med en fil i vardera riktning, ha bredare refuger och sänka hastigheten. Sen finns möjligheten till nya under- och överfarter, men vi har inte landat i hur det ska se ut ännu. Och vi måste ta hänsyn till att leden är en av våra stora bussgator också.
Nämndsordföranden vill också att den tunga trafiken minskar genom centrala Luleå och via Södra hamn-leden.
– Det finns bättre sätt att ta sig till exempelvis SSAB (via Svartöleden, reds anm). Jag som bor i Råneå kör aldrig genom staden för att komma till exempelvis Bergnäset.
Vad händer med det omdiskuterade ”helröret (gångbron)?
– Vi har sagt att det ska komma ett besked om ”helröret” tidigt under hösten, säger Anja Johansson.
Ännu mer belastad är korsningen Kungsgatan–Södra hamn-leden, där smärre kaos kan uppstå i rusningstrafiken. Och trafikintensiteten lär inte minska när hundratals bosätter sig i nya Kuststad-området.
– En av stadens mest besvärliga korsningar. Där är läget riktigt ansträngt.
Kan det bli en gångbro även där?
– Det tror jag inte. Det blir inget liknande ”tuben” eller "helröret", men någon form av trafiklösning måste till där också. En mycket angelägen fråga, när det blir fler bostäder och skola där.
Det här innebär dryga kostnader för skattebetalarna. Hur stora?
– Ingen uppfattning alls om kostnaderna i dag. Men med de etableringar som nu sker – Kuststad, Engelska skolan och nya Teknikens hus – måste trafiksituationen lösas längs Södra hamn-leden, säger Anja Johansson, socialdemokratisk ordförande i stadsbyggnadsnämnden.