Mc-projekt blev affärsidé

"Jag är nöjd". Det sade Harleysäljare Martin Mortensen när han tog emot den ombyggda Softail nighttrain som kollegan, verkmästare Göran Ström, modifierat under hans inrådan under en månad.Förhoppningen är nu att fler liknande projekt kommer till stånd där kunden är med och bestämmer.

1690 kubikcentimetrar, 101 hästkrafter och 147 newtonmetrar senare. Projektet med att modifiera en Softail nighttrain 2008 original, till att bli effektstarkare, snyggare och roligare att köra är i land. Verkmästare Göran Ström lämnar över nycklarna till kollegan och säljaren Martin Mortensen.FOTO: Maria Ödalen

1690 kubikcentimetrar, 101 hästkrafter och 147 newtonmetrar senare. Projektet med att modifiera en Softail nighttrain 2008 original, till att bli effektstarkare, snyggare och roligare att köra är i land. Verkmästare Göran Ström lämnar över nycklarna till kollegan och säljaren Martin Mortensen.FOTO: Maria Ödalen

Foto: Maria Ödalen

LULEÅ2009-10-13 06:00
Modifieringsarbetet, som påbörjades någon av de första dagarna
i september, på den Softail nighttrain från 2008 som NSD följt i två tidigare artiklar är nu färdigställt. Och grundtanken med att jobba fram en effektstarkare hoj för den vanliga motorcyklisten uppfylldes, utan några hinder på vägen:
- Arbetet har rullat på väldigt bra, säger verkmästare Göran Ström.
När NSD kommer på besök ska
motorcykeln precis köras med power commander i Dynojetbänk för att
justeras i bränsle och tändning.
Mer mat till motorn
- Vi har förändrat motorns gasväxlingsegenskaper genom att öka slagvolymen, byta kamaxel samt ventiler med mera. Därför suger motorn i sig mera luft vilket innebär att jag måste kompensera med bränsle samt förändra tändningskurvan för att få motorn att fungera optimalt. Man kan säga att vi genom att köra den i Dynojet tuning link, som programmet heter, rättar till allt till en korrekt bränsle- och luftblandning. Det är ju också grunden i trimning, att man ska tillföra mer mat till motorn, säger Göran Ström.
Fler hästkrafter
Han berättar att de ursprungliga 56 hästkrafterna ökats till 101 - så målet på 90 plus nåddes med råge - och att hojen numera lämnar 147 newtonmetrar i vridmoment mot de 103
i original.
Tar den med det också mer bensin när man kör den?
- Egentligen inte om du inte utnyttjar effekttillskottet.
Är det inte det man är ute efter när man trimmar?
- Gasar man hårt och drar på, alltså utnyttjar den ökade effekten, drar den naturligtvis mera bränsle. Men åker du 50 kilometer i timmen på en landsväg, utnyttjar du samma hästkraftsantal som tidigare.
Undertecknad fick äran att köra över den "nya" kraftmaskinen till sitt försäljningsställe.
Nöjd försäljare
Där tog Martin Mortensen, som så småningom ska överlämna den till kommande köpare, emot.
- Jag är nöjd, säger han efter att han beskådat verket en lång stund.
- Vi ska bara på med ett lager klarlack till och ett bredare styre med bakåtlutade raisers. Efter det ser jag den som klar.
Mortensen förklarar också varför valet föll på just denna nighttrain.
- Just den modellen av Softail tillverkas inte längre och det här var den sista vi hade i lager. Det gör ju det här bygget än mer exklusivt.
Företagsidé
Nu spånar Göran Ström och Martin Mortensen på nya idéer.
För tanken med det här senaste är att det ska bli en del i företagsverksamheten.
- Ja, målet är att modifiera två-tre cyklar per år på det här sättet och att kunden ska vara delaktig på ett eller annat vis, exempelvis i att välja färgton i lackeringen, säger Mortensen.
1690 kubikcentimetrar, 101 hästkrafter och 147 newtonmetrar senare. Projektet med att modifiera en Softail nighttrain 2008 original, till att bli effektstarkare, snyggare och roligare att köra är i land. Verkmästare Göran Ström lämnar över nycklarna till kollegan och säljaren Martin Mortensen.FOTO: Maria Ödalen
1690 kubikcentimetrar, 101 hästkrafter och 147 newtonmetrar senare. Projektet med att modifiera en Softail nighttrain 2008 original, till att bli effektstarkare, snyggare och roligare att köra är i land. Verkmästare Göran Ström lämnar över nycklarna till kollegan och säljaren Martin Mortensen.FOTO: Maria Ödalen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om