Luleås viktiga fördelar

Naturen, lugnet och nytänkandet - där är hörnstenarna i kommunens hemliga reklamstrategi för att locka inflyttare, företag och turister. Managementkonsultens pris för slutsatserna är 267 400 kronor.

Maria Sundqvist och dottern Fanny Engman tar en promenad på isen. Naturen runt staden är en av kommunens konkurrensfördelar enligt den nya varumärkesstrategin.FOTO: KURT ENGSTRÖM

Maria Sundqvist och dottern Fanny Engman tar en promenad på isen. Naturen runt staden är en av kommunens konkurrensfördelar enligt den nya varumärkesstrategin.FOTO: KURT ENGSTRÖM

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2011-03-04 06:00

Det handlar om Luleås så kallade varumärkesstrategi. Ett dokument som tagits fram av företaget Re:brand strategy advisor i Nacka på uppdrag av kommunens utvecklingskontor.

Slutsatserna vill konsulterna egentligen inte redovisa offentligt:

"Varumärkesplattformen är inte att anse som ett publikt dokument. Av konkurrensskäl undviker vi att lämna ut den till press eller andra helt utomstående parter" står det i texten.

"Nära till allt"
Men eftersom offentlighetsprincipen i kommunen är som den är kan NSD nu ändå redovisa vad konsulterna kommit fram till:

Luleås viktigaste fördelar är naturen, lugnet och nytänkandet (se faktaruta).

Dessa slutsatser är inte långt ifrån vad några Luleåbor i går ville lyfta fram som kommunens fördelar.

- Jag har flyttat hit från Piteå. Här är det nära till allt. I Stockholm ska man pendla, men här är det fem minuter till alla man känner, säger butikschefen Maria Sundqvist, 27, som gick för att promenera på isvägen med dottern Fanny Engman, fyra veckor.

Butiksbiträdena Sandra Johansson, 27, och Johanna Isaksson, 27, vet också vad de vill marknadsföra utåt.

- Naturen. Skärgården är hemskt fin på sommaren. Jag tycker att det är viktigt med en fin miljö och gillar att det är hav runt omkring, säger Sandra Johansson.

Bättre uteliv efterlyses
Men några minus finns:

- Jag skulle vilja ha ett bättre uteliv, säger Sandra Johansson.

- För oss som är singel, säger Johanna Isaksson.

Luleå kommuns varumärkesstrategi har arbetats fram i samråd med 16 representanter från kommunen och näringslivet. Tanken med dokumentet är att stärka Luleås attraktionskraft i förhållande till konkurrenterna.

Dessa konkurrenter är enligt dokumentet alla andra orter i Norrbotten, Umeå, medelstora svenska städer, Stockholm, Göteborg, Malmö och internationella vinterdestinationer.

Utvecklingskontoret betalar 267 400 till konsulterna för varumärkesplattformen. Nu ska kommunen upphandla en byrå som ska omsätta strategin i konkret marknadsföring.

VAD TYCKER DU ÄR LULEÅS FÖRDELAR? Kommentera! 

FAKTA Luleås varumärkesstrategi

?"Skandinaviens nordligaste nav. Med stora naturupplevelser och tid för livet."

? Så lyder Luleås erbjudande till turister, företag och potentiella inflyttare som företaget Re:brand formulerat.

? Detta erbjudande ska vila på tre "kärnvärden":

1. Naturlig

Skogen och skärgården, den rejäla vintern och naturupplevelserna är viktiga konkurrensfaktorer.

2. Lugn

Luleå präglas av ett livstempo som ger tid för umgänge och reflektion. Detta ligger i linje med trenden "den nya enkelheten" - attraktivt för många storstadsbor.

3. Nytänkande

Nya teknologier och moderna arbetsformer utvecklas i Luleå - regioncentrum i nordligaste Skandinavien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om