LKAB: "Strafftull på bilar största farhågan"

Donald Trump hotar med strafftullar även för europeiska bilar – vilket kan slå hårt mot såväl SSAB som LKAB. "Vår stora farhåga", säger Markus Petäjäniemi, försäljningsdirektör hos gruvjätten LKAB.

LKAB-DIREKTÖREN. "Om Donald Trump inför skyddstullar på europeiska bilar blir det väldigt allvarligt", säger Markus Petäjäniemi, försäljningsdirektör på LKAN.

LKAB-DIREKTÖREN. "Om Donald Trump inför skyddstullar på europeiska bilar blir det väldigt allvarligt", säger Markus Petäjäniemi, försäljningsdirektör på LKAN.

Foto: Maria Unga

Luleå2018-03-09 13:26

SSAB vill än så länge tona ned hotet mot produktionen i Luleå, efter Donald Trumps besked om att chockhöja tullen för stål till 25 procent.

Läs mer: SSAB om stålkriget: "En liten påverkan på Luleå"

Men om handelskriget trappas upp kan effekterna bli förödande för både SSAB och LKAB.

EU och handelskommissionär Cecilia Malmström har redan utannonserat strafftullar på en mängd amerikanska produkter, om Donald Trump inte ändrar sig, och nu när presidenten har fattat sitt beslut är frågan vad som händer härnäst.

Läs mer: EU: Vi måste skydda jobben

"Om EU ytterligare vill öka sina redan enorma taxor och hinder för amerikanska företag, kommer vi helt enkelt att tillämpa en skatt på deras bilar som flödar in i USA. Stor handelsobalans!" twittrade Donald Trump i lördags.

Utspelet har väckt stor oro inom EU:s stålindustri och bekymrar även Markus Petäjäniemi, försäljnings- och logistikdirektör inom LKAB, som inte är övertygad om att EU:s motdrag för något gott med sig.

– Om Trump inför skyddstullar på europeiska bilar blir det väldigt allvarligt, eftersom USA är en av den europeiska bilindustrins viktigaste marknader. Se på Volvo, Audi, BMW, Mercedes-Benz och alla andra.

En försvagad europeisk bilindustri får därför stora följder för såväl SSAB som Scania Ferruform och Gestamp Hardtech, som alla är direkt beroende av den marknaden.

– Om europeiska bilar blir för dyra för amerikanska konsumenter, då slår det benhårt mot stålindustrin. Riktigt allvarligt.

Och därmed även mot LKAB, som levererar järnmalm till SSAB?

– Ja, definitivt. Om våra stålkunder måste dra ner på produktionen, då drar de även ner på malminköpen. Vår stora farhåga.

När världens exportstål stängs ute från USA kan det i stället skeppas mot den europeiska marknaden, vilket kan innebära ett sänke för stålpriserna och slå på exempelvis SSAB:s lönsamhet.

– Men vår bedömning är att den effekten inte alls blir lika stor som exemepvlis skatter på exportbilar till USA. Stålhandeln är i grunden regional och känslig för långa distanser, fraktkostnader, logistiken har historiskt "dödat" många affärer, säger Markus Petäjäniemi.

Samtidigt konstaterar han att efterfrågan på LKAB:s huvudprodukt, järnmalmspellets, är fortsatt stark.

– Därför har vi vissa möjligheter att styra om volymerna, om en stålkund vill minska på inköpen.

För att gardera sig mot radikala förändringar i västvärlden, såsom Donald Trumps protektionism och en försvagad europeisk malmefterfråga, jobbar LKAB långsiktigt även mot andra presumtiva marknader.

– Vi har alltid en Plan B i våra fem- och tioårsplaner, har inte alla ägg i samma korg utan sprider riskerna. Därför jobbar vi också mot Mellanöstern och Kina, så att vi kan styra om vår försäljning mer dit.

Men han vill inte i dag uttala sig kring hur mer bestående amerikanska strafftullar och ett upptrappat handelskrig påverkar arbetstillfällena i gruvorna i Malmfälten.

– Helt omöjlig fråga. Allt beror på hur omfattande handelskriget blir. Historien har visat att handelshinder inte håller långsiktigt i en global ekonomi. I slutändan är de inte bra för någon part, säger LKAB:s försäljningsdirektör Markus Petäjäniemi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om