Långsammare Luleå

Cyklister och fotgängare ska skyddas mot bilar i höga farter.Då sänker tekniska förvaltningen hastighetsgränsen till 30 kilometer i timmen i centrum.- Det är lite sakta, säger taxichauffören Stig Jonsson.

Trafiken i centrum ska styras så att den blir mer på fotgängarnas villkor. Om hastigheten är 30 kilometer i timmen eller mindre så ökar chansen till överlevnad vid en krock mellan bil och en oskyddad trafikant. Kartan: inom det rödmarkerade området kommer som högst 30 kilometer i timmen att gälla, med två undantag.

Trafiken i centrum ska styras så att den blir mer på fotgängarnas villkor. Om hastigheten är 30 kilometer i timmen eller mindre så ökar chansen till överlevnad vid en krock mellan bil och en oskyddad trafikant. Kartan: inom det rödmarkerade området kommer som högst 30 kilometer i timmen att gälla, med två undantag.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2011-11-09 08:03

I dag finns flera olika hastighetsgränser på centrumhalvön. Som högst 60, som lägst 30. Men tekniska förvaltningen föreslår nu stora förändringar för bilisterna.

- Det här är något som pågår i hela landet. Tanken är att det ska vara samma hastighet på gator som liknar varandra i till exempel Luleå och Borlänge, säger Göran Gabrielsson, gatuchef.

Alla gator får 30 förutom Södra hamnleden och Sandviksgatan, där gränsen blir 50. Sträckan Namnlösa gatan - Skeppsbrogatan - Rådstugatan får en hastighetsgräns på 40 km/h.

Det blir lugnare"
Luleåbon Maria Nilsson-Lång, 22, blir fundersam när hon får höra om förslaget.

- Som bilförare tänker man att det kommer att ta längre tid. Samtidigt går jag mycket och då blir det lugnare. Folk kan vara lite hetsiga i trafiken i Luleå. Det kanske inte gör något att man sänker, säger hon.

Hastighetssänkningarna innebär att restiden för bilister ökar med en halv minut om man kör efter Kungsgatan. Vinsterna ur trafiksäkerhetssynpunkt överväger detta med råge, enligt förvaltningens utredning.

- I centrummiljön ska man köra försiktigt. Det ska vara på fotgängarnas villkor, säger Göran Gabrielsson.

En oskyddad människa som blir påkörd av en bil har störst chans att överleva om hastigheten är 30 eller lägre. Chansen minskar betydligt om bilen kör fortare.

- Det är därför vi har 30 i alla villaområden, säger Göran Gabrielsson.

Ingen större förändring
I samband med kommunens senaste förändring av hastigheterna i centrum så gjorde tekniska förvaltningen mätningar av hastigheterna. Dessa visade att de flesta förare håller mellan 30 och 40 kilometer i timmen, vilket innebär att sänkningen till 30 inte kommer att innebära en så stor förändring.

"Lite sakta..."
Men alla Luleåbor är inte nöjda med de nya hastigheterna.

- Jag vet inte vad jag ska säga. Vid skolor och sådana ställen är det helt ok. Men 30... det är lite sakta, säger taxichauffören Stig Jonsson, 64.

Tekniska förvaltningen planerar att börja med att sätta upp de nya skyltarna i månadsskiftet november-december. Tekniska nämnden fattar beslut om förändringen 24 november.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om