Den intensiva cykeltrafiken sommartid genom centrala Luleå engagerar. Lars Östling, läkare på Previa, reagerar starkt över alla cyklister som felaktigt använder stadens trottoarer, och därigenom riskerar att skada fotgängarna.
På promenad till jobbet häromdagen blev han själv påkörd av en cyklande kvinna i 40-årsåldern, längs trottoaren vid Kungsgatan.
– Hon bara plingade, körde styret rakt in i mig och ville att jag skulle flytta på mig. Kvinnan blev skitsur, trots att det faktiskt var hon som gjorde fel som framförde ett fordon på trottoaren.
Han märker också att alltfler cyklister använder de nedsänkta ramperna i anslutning till övergångsställena, för att slippa trottoarkanterna.
– Trottoarer, övergångsställen, ramper… Ingen cyklar på gatorna längre. Jag ser ofta cyklister tränga undan äldre med rullatorer, har själv fått hoppa undan många gånger. Folk verkar tro att det är okej, men du får inte cykla på trottoarerna – dessutom i en sån jäkla fart.
Även situationen längs Gågatan är problematisk, menar han, med cykelbanan mitt bland fotgängarna.
– Det kommer hända olyckor. Inga tydliga markeringar finns, det cyklas överallt längs Gågatan.
Exempelvis väljer många att färdas med cykel på insidan av Stills (tidigare Roasters) uteservering.
– Där är det väldigt trångt men ä-n-d-å ska det cyklas innanför, samtidigt som de blir irriterade över fotgängarna där.
Han ser gärna mer tydligt utmärkta cykelbanor.
– Såna finns överallt i exempelvis Stockholm. Och i Umeå råder ju cykelförbud helt och hållet inne i centrum, säger Lars Östling.
Nu hoppas han att debatten tar fart om de respektlösa citycyklisterna.
– Jag har en idé – ”Reclaim the sidewalks”! (Återta trottoarerna). På något sätt måste det tydliggöras vad som gäller på trottoarerna.
Att Luleå ofta hamnar i toppskiktet när landets bästa cykelstäder rangordnas tycker han inte är välförtjänt.
LÄS MER: Luleå prisas som cykelstad
LÄS MER: Cykelstaden Luleå i topp
– Inte i stan i alla fall. Däremot är det bättre cykelbanor utanför centrum, säger läkaren Lars Östling, 65.
Daniel Pettersson, processledare med ansvar för trafikfrågor inom Polisen Region nord, understryker att cykling på trottoarerna är olagligt.
– Du får inte cykla där, trottoaren är förbehållen de gående. Självklart kan du straffas om du ändå gör det.
Cykling på övergångsställen är inte heller tillåtet, annat än om det finns cykelöverfarter. Därför är användandet av ramperna inne i centrala Luleå felaktigt.
– Men det finns en generell slapp inställning bland cyklisterna, säger Daniel Pettersson.
Han cyklar själv till och från jobbet dagligen året runt, och vill även påtala ett annat vanligt förekommande problem – att cyklisterna befinner sin på vänster sida av vägen eller cykelbanan.
– Man cyklar på höger sida, det är grundregeln. Ändå ser jag hela tiden cyklister hålla vänster. Det här är människor med körkort som aldrig någonsin skulle köra bil på det sättet, men det är som att alla regler upphävs i cykelsadeln. Håll till höger! säger Daniel Pettersson.