Kalla handen från HSB

Två familjer har vänt sig till Konsument Luleå efter att ha förlorat nära 500 000 kronor då de hoppade av köp av lägenheter i Robertsvikshusen. De vill ha tillbaka pengar från HSB, men bostadsföretaget säger nej.

Två avhoppare från HSB Robertsvik vill ha tillbaka pengar som de betalat in till lägenheter. Men det kan de inte förvänta sig, enligt Jesper Josbrant, verkställande direktör på HSB Norr.FOTO: KURT ENGSTRÖM

Två avhoppare från HSB Robertsvik vill ha tillbaka pengar som de betalat in till lägenheter. Men det kan de inte förvänta sig, enligt Jesper Josbrant, verkställande direktör på HSB Norr.FOTO: KURT ENGSTRÖM

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2009-06-18 22:00
Det juridiska läget i frågan är oklart, berättar Johan Sundberg, konsumentvägledare i Luleå. Han har haft kontakt med de två familjerna.
- Jag har talat med jurister på Konsumentverket, men de vet inte heller vad som gäller, säger han.
Familjerna skrev på för köp av bostadsrätter i HSB Robertsvik för något år sedan, berättar Sundberg. I kontraktet ingick att de skulle betala vite på 50 000 kronor om de inte genomförde affären.
Vid samma tillfälle gjorde de tillval för mellan 150 000 och 200 000 kronor. Detta för att höja standarden i till exempel kök och badrum.
Advokathjälp
Då familjerna hoppade av fick de betala både vite och tillval, totalt närmare 500 000 kronor för båda familjerna. Men familjerna, och Johan Sundberg, ifrågasätter nu om familjerna inte borde få tillbaka pengarna för tillvalsutrustningen.
Tillvalen höjde ju värdet på bostadsrätterna, vilket borde motivera att HSB kunnat sälja dem dyrare än motsvarande lägenhet med grundutrustning.
- Jag tycker inte att det är schysst, men det ligger bortom min juridiska kunskap. Det är möjligt att de skulle behöva gå ihop med andra som råkat ut för samma sak och anlita en advokat som kan hjälpa dem, säger Sundberg.
Flera avhopp
Jesper Josbrant, vd för HSB, uppger att bostadsföretaget hade flera avhopp från Robertsvik i slutet av 2008 och början av 2009. I de aktuella fallen hoppade köparna av väldigt sent, efter att ha gjort flera tillval.
HSB försöker få ut pengar för tillvalen för att sedan betala tillbaka dem till avhopparna. Men det gick inte i det här fallen.
- De hoppade av då marknaden var iskall. Det var svårt att få ut mer. Då det kommer in en ny kund har inte den själv gjort tillvalen, säger han.
Glasklart
- Jag tycker i sig inte att det här är så konstigt. Om man skräddarsyr en produkt som man sedan inte löser ut så kan man inte kräva att andra ska betala det. Formellt och juridiskt är det glasklart.
Josbrant lägger till att HSB har flera möten med de som vill avbryta ett köp för att försöka hitta alternativ. Där får man även information om vilka risker som finns med att hoppa av ett köp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om