Gatuupproret: Så svarar kommunen

Kommunen tar till sig av kritiken och gatuupproret bland boende på Bergviken – men kan inte utlova trafikhinder eller fartkameror. "Farthinder är ett arbetsmiljöproblem för busschaufförerna", säger Jens Engberg, projektledare.

GENOMFARTSLED. Kommunens nya gång- och cykelväg på Bergviken innebar mer intensiv trafik, enligt boende. "Högerregeln valdes bort, så att bilister från sidogatorna tar det mer försiktigt", säger Jens Enberg, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen.

GENOMFARTSLED. Kommunens nya gång- och cykelväg på Bergviken innebar mer intensiv trafik, enligt boende. "Högerregeln valdes bort, så att bilister från sidogatorna tar det mer försiktigt", säger Jens Enberg, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen.

Foto: Nils Johansson

Luleå2018-02-19 17:56

Missnöjet är stort över den intensiva biltrafiken längs Blom- och Björkgatan på Bergviken, med höga hastigheter, allt tätare trafik och två busslinjer.

Läs mer: Gatuupproret: "Jag vill se fartkameror"

De boende upplever att situationen försämrades när kommunen i höstas anlade en gång- och cykelväg på den bortre sidan, genom att bredda och höja trottoaren samt göra gatorna till huvudled.

– Vi la ner tio miljoner kronor på det. Högerregeln valdes bort av hänsyn till gång- och cykelbanan, så att bilisterna från sidogatorna tar det mer försiktigt, säger Jens Enberg, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen.

Med bredare trottoarer och högre trottoarkanter hoppades kommunen att hastigheterna skulle hållas nere.

– Vi trodde att de skulle göra att genomfartsleden kändes smalare. Förhoppningen var att även busshållplatser med refuger skulle stanna upp trafiken. Olyckligt om de boende inte upplever det så. Jag känner igen diskussionen från i somras. De var bekymrade redan då att trafiken skulle gå fortare.

För att komma tillrätta med hastigheterna ska kommunen utföra trafikmätningar under våren.

– De görs så fort vi har barmarksförhållanden. Då kan vi utvärdera om hastigheterna har stigit eller trafiken har ökat. Därefter får stadsplaneringen ta ställning till åtgärder.

Grannskapet vill också har mer tydligt angivna hastighetsbegränsningar, något som kommunen avser att göra.

– Vi ska måla 30-symboler på gatorna. Skyltningen däremot kommer inte förändras. Vi har redan 30-skyltar från båda hållen, när man kommer in på området.

Fartkameror?

– Högst tveksamt. Kommunen har inte fartkameror någonstans i stadsmiljön. Det får i så fall kommunens trafikavdelning svara för.

Mjuka farthinder?

– Trafikhinder och gupp är ett arbetsmiljöproblem för busschaufförerna. Chikaner och avsmalningar kan också påverka bussarnas framkomlighet. Dessutom innebär de underhållsproblem, säger Jens Engberg.

Samtidigt planerar kommunen att förstärka asfalten vid busshållplatserna.

– Tanken var en speciell asfalttyp (PMB) men asfaltsverken fick problem med tillverkningen i höstas, så vi fick lägga vanlig asfalt i stället. I stället sker fräsningen och beläggningen under några dagar nu till sommaren.

Önskemålet att fördela trafiken på Bergviken bättre, genom att öppna upp genomfartsleden på andra sidan Bergviken – från Ytterviksvägen via Klintvägen upp till Kallkällan – är däremot inte aktuellt i dagsläget.

– Det är många fler bostadsutfarter där. Dessutom är vägen ännu bredare, vilket innebar väldigt höga hastigheter. Det var därför den genomfarten stängdes av, säger Jens Engberg, projektledare på Luleå kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om