Detta händer med Teknikens hus: "Sänk Varvsleden under jord"

Nya Teknikens hus ska placeras i Södra hamn – trots kritikerstorm. Nu hoppas verksamhetschefen att kommunen löser trafikproblemen. "Sänk Varvsleden under jord", säger Kristina Jonsson.

"Vad som än ska göras, kommer det bli svindyrt", säger Teknikens hus verksamhetschef Kristina Jonsson apropå trafiksituationen längs Varvsleden.

"Vad som än ska göras, kommer det bli svindyrt", säger Teknikens hus verksamhetschef Kristina Jonsson apropå trafiksituationen längs Varvsleden.

Foto: Anna Isaksson

Luleå2018-05-23 05:00

I slutet av februari presenterades visionen för nya Teknikens hus. Placeringen av Trivium, som den spektatulära byggnaden kallas, i Södra hamn väckte reaktioner bland våra läsare och andra Luleåbor, många negativa.

Läs mer: Avslöjar: Här kan nya Teknikens hus byggas

Läs mer: Trivium – Luleås nya landmärke

Läs mer: Läsarna om Teknikens hus: "Låt bli Södra hamn"

Läs mer: Boende om Teknikens hus: "Det blir kaos"

Läs mer: Politisk strid om Teknikens hus

Läs mer: Niklas Nordström: "Inga bortkastade pengar"

Men verksamhetschef Kristina Jonsson är av en annan uppfattning.

– Det finns ett enda spår som vi går på – Södra hamn. Och många av våra partners, liksom allmänheten, tycker att visionen är fantastisk. Sen tyckte vissa att det blev negativt i tidningarna, men i sociala medier var det bara positivt gensvar. Enstaka människors oro kan inte stoppa ett helt projekt.

Hon säger sig ha fullständigt stöd för placeringen hos Teknikens hus stiftare och styrelserepresentanter, däribland Luleå kommun, Region Norrbotten, LTU, SSAB och LKAB.

– För universitetsområdet är det tråkigt att flytten ska ske, eftersom Teknikens hus är en fin reklampelare för LTU, men det här handlar om husets långsiktiga överlevnad och utvecklingskraft.

De första skisserna av Trivium, framtagna av arkitektkontoren Nordmark & Nordmark samt Umeåbaserade Utopia, gäller fortfarande. Kristina Jonsson understryker samtidigt att det handlar om en exteriör "visionsbild", en utgångspunkt.

– Vi har inte fyllt huset ännu, så det kommer bli förändringar, även om skissen ligger kvar.

Teknikens hus räknar med att flytten kostar dem minst 50 miljoner kronor, när stora delar av de permanenta utställningarna ska följa med.

– Vi har lok, ”gruvor”, och ställverk som måste flyttas, till exempel. Många speciallösningar. Vi sitter i kalkyleringsarbete just nu.

Dock är det inte Teknikens hus som ska bekosta själva bygget, utan de räknar i stället med en extern fastighetsaktör.

– Vi ska hitta en fastighetsägare som kan bygga och äga huset så billigt som möjligt, och vi har en dialog med ett antal intressenter. Jag säger inte vilka, men jag har ett gott hopp om att vi ska hitta ett samarbete under hösten 2018.

Placeringen förutsätter att kommunens kommande centrumplan förbättrar trafiksituationen, däribland gällande det så kallade "helröret", gångbron över hårt trafikerade Varvsleden.

– Varvsleden är en barriär mellan Södra hamn och staden, särskilt nu när det blir fler bostäder där (Kuststad, reds anm), Engelska skolan med mera. Jättemycket som är oklart men vi har en dialog med kommunen, som är medveten om att något måste göras.

Oron kring att alla nuvarande aktiviteter på Södra hamn-plan försvinner på grund av Teknikens hus är obefogad, enligt Kristina Jonsson.

– Teknikens hus kommer utgöra högst en femtedel av totala ytan, därför kan aktiviteterna bli kvar. Taket på trivium ska också kunna bli sittplatser för konserter, street basket-matcher med mera.

Att Södra hamn-plan förvandlas till en stor parkeringsplats avfärdar hon också.

– Svammel. Det finns p-platser över hela staden, som parkeringshuset Karpen. Jag är inte orolig över att vi förlorar besökare för att vi inte har parkeringar precis utanför porten.

Vad skulle du själv önska gällande Varvsleden?

– Vad som än ska göras, kommer det bli svindyrt. Varför inte då göra det ordentligt och sänka hela Varvsleden under jord? Det hade varit det bästa för oss, säger Kristina Jonsson, verksamhetschef på Teknikens hus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om