Buss-vd:n: "Jag litar fullt ut på chauffören"

Linus Granberg, ägare av Granbergs buss, vill ännu inte uttala sig om de närmare omständigheterna vid bussolyckan. Samtidigt påminns han om den svåra dödskraschen, när tre skolungdomar dog i Jämtland. "Den innebar ökad medvetenhet gällande bältesplikten", säger buss-vd:n.

Det var Älvsbyföretaget Granbergs buss som körde Arctic Cheer Avalanches. "Som jag ser det, har vi inte kunnat göra något för att förhindra olyckan", säger Linus Granberg, vd för Granbergs buss.

Det var Älvsbyföretaget Granbergs buss som körde Arctic Cheer Avalanches. "Som jag ser det, har vi inte kunnat göra något för att förhindra olyckan", säger Linus Granberg, vd för Granbergs buss.

Foto: Joel Gustafsson/Piteå-tidningen

Luleå2018-05-18 10:49

Älvsbyföretaget Granbergs buss – som även äger Brändöbuss och Bodens busstrafik – var anlitade för att transportera de tre lagen i Luleåklubben Arctic Cheer Avalanches till Riksmästerskapet i Nyköping.

Läs mer: Fullastad buss välte på E4

Läs mer: Vittne inifrån bussen: "Bara hon inte dör!"

Ägaren Linus Granberg väcktes tidigt på morgonen, när olyckan hade inträffat i höjd med Sundsvall.

– Telefonen ringde cirka 04.35. Jag blev väldigt snabbt informerad av en av mina arbetsledare.

Dock återstår många frågetecken gällande omständigheterna som föranledde olyckan.

– Det är för tidigt att uttala sig om det. Bussen hade gått av vägen ner i diket. Av bilderna att döma verkar det inte ha varit i någon tvär kurva.

Två chaufförer fanns ombord på bussen, vilket Granbergs buss har som rutin för att klara kör- och vilotidsreglerna vid längre resor.

– I samråd med föreningen hade vi enats om att två chaufförer skulle följa med. Det normala är att den ena kör med paus efter fyra och en halv timme.

Det är dock okänt hur länge chauffören hade suttit vid ratten när olyckan var framme.

– De har försökt att göra byten vid naturliga platser. Vi har färdskrivarkort med mera, så allt visar sig i den fortsatta utredningen.

Hur hög var farten?

– Ingen aning, säger Linus Granberg.

Han ställer sig frågande till olycksorsakerna.

– Initialt, som jag ser det, har vi inte kunnat göra något för att förhindra olyckan. Vi har kört med tvåförarsystem, bussen var i ordentligt skick, förarna hade god kännedom om fordonet och linjesträckningen.

Olycka inträffade tidigt på morgonen. Kan chauffören ha somnat vid ratten?

– Det finns inga indikationer på det.

Samtidigt utreds busschauffören av polisen för vårdslöshet i trafik.

– De kanske vet mer än vad jag vet. Polisen har sin utredning att göra, men det är fortfarande bara en misstanke. Mer kan jag inte uttala mig om det just nu.

Linus Granberg vill inte uppge ungefärlig ålder på busschauffören.

– Det är irrelevant. Han har körkort och yrkeskompetensbevis, är en erfaren chaufför. Båda chaufförerna i bussen har kört otroligt mycket, jag litar fullt och fast på deras köregenskap.

Busschauffören fick uppsöka vård men blev utskriven under fredag förmiddag. I skrivande stund hade inte Linus Granberg varit i kontakt med honom, men däremot med den andra chauffören.

– Han var chockad, men mådde bra efter omständigheterna. Med den utgång som vi fick, är vi tacksamma över att det inte gick värre.

Att det endast var två flickor samt chauffören som skadades, dessutom lindrigt, tyder på att bältesplikten har följts.

– Så tolkar jag det. Jag vet att förarna informerade alla om bälteslagen, innan avfärd från Luleå i går.

Granbergs buss har inte varit involverade i liknande större olyckor i modern tid.

– Större olyckor är vi förskonade från. Statistik visar också att buss är det säkraste sättet att färdas på väg, utifrån antalet resenärer och olycksdrabbade per år.

Men Linus Granberg påminner också om den svåra olyckan i Jämtland i april 2017, när tre högstadieelever dog i Sveg under en skidresa, och han är väl medveten om att svarta tidningsrubriker kan påverka allmänhetens uppfattningar gällande bussresande.

– Hela bussbranschen drabbas vid svåra olyckor. Men jag upplever att branschen fick mer medvetenhet gällande bältesplikten efter dödsolyckan.

De EU-reglerade bältesreglerna har funnits i Sverige sedan 2003, men även om Granbergs buss har sina fordon utrustade med bälten förekommer också slarv.

– Det kan vara lättja från en del resenärer att inte använda bälte. Därför jobbar branschen med olika teknologiska lösningar hur man ska komma tillrätta med det, genom olika displayer och annat som visar om resenärerna knäpper upp sina bälten, säger Linus Granberg, Granbergs buss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om