Klent tut för nya järnvägen

Det var en tämligen klen startsignal som infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) lyckades få fram för järnvägsbygget i Kiruna.Salvan från kommunalrådet Lars Törnman (Kip) ljöd desto tydligare.- En satsning på vägarna hade inneburit en verklig utveckling, säger han.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson signalerade att bygget av nya järnvägen i Kiruna är i gång. FOTO: Alexander Linder

Infrastrukturminister Åsa Torstensson signalerade att bygget av nya järnvägen i Kiruna är i gång. FOTO: Alexander Linder

Foto: Alexander Linder

KIRUNA2009-09-08 06:00
En ny rallarepok stundar i Kiruna och vad passade väl bättre än att låta fyra fullt utstyrda järnvägsarbetare från förra sekelskiftet, anförda av ärkerallaren Agge Theander, göra entré vid invigningen av det nya bygget.
Den nya järnvägen förbi Kiruna är ett tremiljardersbygge som ska pågå i tre år och generera 19 kilometer ny järnväg.
Staten tog 2,8 miljarder
Dock inga tunnlar. Den nya omarbetade versionen är helt och hållet en ovanjordslösning som dock innebär stora markarbeten för att hålla säkerhetsavståndet till sprängämnesfabriken Kimit bakom gruvberget Kiirunavaara.
- Det är viktigt att tänka i genom hur varenda krona används. Pengarna ska tas från vårt resultat, sa LKAB:s tillförordnade vd Lars-Eric-Aaro.
Årets resultat innebar dock en förlust på 486 miljoner kronor. Dessutom tog staten en utdelning på 2,8 miljarder kronor, vilket tillsammans med förlusten halverade gruvjättens kassa.
Järnvägens betydelse
Åsa Torstensson försvarade vinstuttaget och ansåg heller inte att det är någon lösning att staten ska avsätta pengar till stadsflytten.
- Det är att förenkla den väldigt komplicerade frågan som samällsomvandlingen innebär. Vi har redan ganska tydliga regler om hur vi fördelar kostnaderna, säger hon.
Ministern fick förrätta den officiella invigningen genom att förses med rallarhatt samt ett signalhorn som det emellertid inte var någon vidare sprutt i.
I sitt invigningstal underströk hon järnvägens betydelse för Kiruna och hela Norrland.
- Järnvägen är fortfarande nyckeln till Malmfältens rikedomar och förutsättningen för en fortsatt utveckling.
Tog fram storsläggan
Kommunalrådet Lars Törnman hörde också till talarna och han tog fram storsläggan som han har hållit gömd en tid. Han ville plocka en miljard antingen från järnvägsbygget eller från statens vinstuttag från LKAB för att satsa på kommunerna och på vägarna längst i norr.
- Det skulle ge en verklig utveckling. Nu tvingas man sänka hastigheten på minst fyra vägar bara i Kiruna kommun när det inte finns pengar till att fixa dem. Och i kommunen tvingas vi ta bort 100 miljoner fram till 2011.
Åsa Torstensson hade inget som hon ville anföra som svar på Lars Törnmans utfall.
- Nej, egentligen inte. Men pengar till kommunerna finns med i regeringens övergripande budgetarbete.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om