FrÄn stillastÄende till högsta hastighet

Ett av de mest dramatiska Ă„ren i LKAB:s historia lider mot sitt slut.Bolaget har gĂ„tt frĂ„n total kris till fulla orderböcker och malmbrist.Nu sĂ€ljs varenda pelletkula som kommer ut ur verken.- Vi har gĂ„tt frĂ„n stillastĂ„ende till full hastighet, sĂ€ger produktionsdirektör Anders Kitok.

Foto:

KIRUNA2009-12-28 06:00
NÀr Äret inleddes var situationen följande.
EfterfrÄgan pÄ malm bland vÀrldens stÄlverk var nere pÄ rekordlÄga nivÄer och LKAB drabbades av stÀndigt instÀllda leveranser med uteblivna intÀkter som följd.
Tidpunkten för krisen var vÀrsta tÀnkbara. LKAB hade nyligen investerat över tio miljarder i nya pelletsverk i Kiruna och Malmberget. Strax innan krisen slog till hade styrelsen ocksÄ beslutat om en ny huvudnivÄ i Kirunagruvan för 12,4 miljarder.
En fot i Kina
Nu tvingades man stÀnga MK3 i Malmberget tillsammans med verket i Svappavaara och KK3 i Kiruna. Gruvorna skulle fortsÀtta att producera, men i lÀgre takt, för lÀgga överskottet pÄ lager. DÀrefter skulle produktionen stÀngas under tio sommarveckor.
Redan pÄ försommaren kom dock signaler om ökad försÀljning. Stoppet kortades med tre veckor och mÄnga av dem som skulle vara lediga i gruvornas fick styra om planerna i sista stund.
NÀr sommarstoppet var över den 17 augusti skulle produktionen upp i full hastighet sÄ fort det bara var möjligt.
Enligt produktionsdirektör Anders Kitok var det flera faktorer som spelade in.
- Vi lyckades knyta till oss nya kunder i Kina samtidigt som vi sĂ„g en Ă„terhĂ€mtning i Europa och en stabilisering i Mellanöstern, sĂ€ger han..
Inte minst var det viktigt att fÄ in en fot i Kina. De lÀngre transporterna kompenseras av att det strategiska fördelarna av att finnas pÄ en vÀxande marknad.
Fulla orderböcker
Redan i september var orderböckerna för 2009 fulla och tempot i leveranserna nÄdde snart högre nivÄer Àn nÄgonsin tidigare.
Oktober var en rekordmÄnad med 2,5 miljoner ton sÄlda fÀrdiga produkter.
- Vi kunde ta malm frĂ„n lagren, samtidigt som vi kunde maximera transporterna. Banarbetena efter malmbanan var klara och genomförde en ny skeppningsstrategi i LuleĂ„ dĂ€r vi tog in större bĂ„tar, sĂ€ger Anders Kitok.
Visserligen var priset pÄ pellets 50 procent lÀgre och kassan var halverad. Men jobben var rÀddade och katastrofen avblÄst.
Under hösten har man tömt lagren och i november var malmbristen ett faktum. Mellan den 9 och 27 november fick KK2 i Kiruna stÄ stilla pÄ grund av att man inte lyckades förse alla verken med rÄgods.
Det Àr de stora investeringarna i verken som gör gruvorna till flaskhalsar i systemet.
Jagar ny malm
Under 2010 ska LKAB inte bara att fortsÀtta sin höga takt i gruvorna, planen Àr att öka produktionskapaciteten frÄn 28 till 30 miljoner ton malm.
DÀrför Àr LKAB pÄ jakt efter mer malm.
Samtidigt fortsÀtter sovringen i de gamla varphögarna i pÄ baksidan av Kiirunavaara och pÄ Tingvallskulle i Malmberget.
Sovringen pĂ„ Kiirunavaara ger mellan 5 000 till 10 000 ton malm om dagen.
- Det Ă€r ett bra sĂ€tt att möta den ökade efterfrĂ„gan och det Ă€r inte första gĂ„ngen som vi Ă€r dĂ€r och rotar. Det visar att malm Ă€r ett ekonomiskt begrepp, sĂ€ger Per-Erik Lindvall, direktör för enhet teknik- och affĂ€rsutveckling.
Innan en fyndighet bedöms kunna brytas med förtjÀnst kallas det för mineralisering.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om