Barnfamiljerna har upptäckt fjällen

Ett treårigt projekt har gett fler turister till Kirunafjällen under barmarkssäsongen.Nu är projektet slut och kommunen kommer inte att gå in med några nya pengar.- De borde egentligen satsa ännu mer, säger Peter Thornéus, vd i Kiruna-Lappland.

Nu stänger turistanläggningarna i Kirunafjällen och fjällturisterna tar tåget söderut. Peter Parnes med barnen Oliver, 3, och Tovah, 9, samt vännen Johnny Widén reser hem till Luleå efter ännu en vistelse i Abisko. FOTO: HANS STERNLUND

Nu stänger turistanläggningarna i Kirunafjällen och fjällturisterna tar tåget söderut. Peter Parnes med barnen Oliver, 3, och Tovah, 9, samt vännen Johnny Widén reser hem till Luleå efter ännu en vistelse i Abisko. FOTO: HANS STERNLUND

Foto: Hans Sternlund

KIRUNA2009-09-21 06:00
I går avslutades barmarkssäsongen i Abisko, Björkliden och Kebnekaise fjällstation medan Riksgränsen hade sin avslutning redan förra helgen.
Bland många som hade checkat ut från Abisko turiststation hittade vi Peter Parnes med barnen Tovah, 9, och Oliver, 3 samt jobbarkompisen Johnny Widén. De väntade på tåget som skulle ta dem hem till Luleå efter sin fjärde tripp till Abisko bara i år.
- Vädret har varit lite halvdåligt, så den här gången har vi mest gjort halvdagsturer. Men vi trivs väldigt bra på turiststationen. Det är bra mat och en trevlig familjär stämning, sa Peter Parnes.
Närmar sig rekord
Det är fler som har hittat till det som kallas fjällens blå hål i år. Abisko ökade beläggningen med sju-åtta procent jämfört med i fjol som också var en mycket bra säsong. Anläggningen börjar närma sig rekordsiffrorna från slutet av 1980-talet då Kungsleden var i ropet efter en programserie i tv.
Föreståndaren Nikki Eby ser flera orsaker till ökningen. Hon nämner konjunkturläget som gör att fler väljer att semestra hemma i Sverige, vilket dessutom sammanfaller med en spirande friluftstrend.
Den treåriga marknadsföringssatsningen som bekostades av Kiruna kommun och turistbranschen spelar också in. Bland annat genomfördes en kampanj då det var kostnadsfritt för barn i Kirunafjällen.
- Projektet har fått upp ögonen bland många barnfamiljer att kalfjället är en enda stor lekplats, säger hon.
Över tusen barn
I Kebnekaise har man en ny toppnotering och var bara 50 gästnätter från den magiska gränsen på 20 000 övernattningar. Ökningen under de senaste tre åren är hela 25 procent.
Föreståndaren Hans Norén ser marknadsföringen mot barnfamiljer som en stor anledning till ökningen.
- När jag och Marita började vid stationen för fyra år sedan hade vi färre än etthundra barn per år på stationen. Nu är det mer än ettusen, och de har naturligtvis sina föräldrar med sig.
Skriver sig i Kiruna
Ökningen har gjort att fjällstationen har kunnat omvandlat tre säsongsanställda till årsarbeten, vilket innebär att Kiruna kommun kan tillgodogöra sig nya skatteintäkter.
- Det har varit ett krav från vår sida att årsanställda ska skriva sig här. Vi måste ta vårt ansvar inom turistbranschen, annars har vi inget att komma med gentemot kommunen, säger Hans Norén.
Enligt Peter Thornéus i turistorganisationen Kiruna-Lappland har branschen totalt fått inte mindre än 57 nya årsarbeten bara under de två första åren av projekttiden.
Därmed skulle den kommunala insatsen på totalt 3,3 miljoner redan ha betalat sig.
- Det finns potential för fortsatta ökningar. Därför borde kommunen satsa ännu mer. Från vår sida har vi lärt oss att göra fokuserade insatser och inte spreta för mycket i marknadsföringen, säger Peter Thornéus.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om