Redan före dagsljuset visade sig på lördagen begav sig haverikommissionen, polis, räddningstjänst och en militärstyrka ut till Oajévagge, väster om Ritsem på södra sidan Akkajaure. Några fjällräddare har inte varit ute, då det inte längre rör sig om ett räddningsuppdrag. Kriminalinspektör Patrik Ström förklarar att de nu handlar om bärgning och städning.

– Vi tjuvstartade redan vid 8-tiden. Det är bättre att arbeta när det är på väg att ljusna än då det mörknar. Det är 18 personer på plats, och räddningstjänsten och haverikommissionen leder arbetet med att pumpa upp flygfotogenet ur kratern, säger han.

Det är just nu oklart exakt hur många liter fotogen som finns på botten i den fem meter djupa kratern. Flygfotogenet pumpas med hjälp räddningstjänstens och militärens utrustning upp i tunnor.

Artikelbild

| Patrik Ström, kriminalinspektör.

LÄS MER: "Det kan röra sig om ett ton fotogen"

– Vi måste få upp det innan vi kan fortsätta resten av utredningsarbetet, eftersom i stort sett alla vrakdelar finns där nere, säger Patrik Ström.

Man misstänker att kvarlevorna från piloten och styrmannen finns i kratern.

– Då fotogenet är borta kan vi söka kvarlevorna i kratern för att bekräfta att piloterna följt med planet ner i kraschen, säger Patrik Ström.

Artikelbild

Skotrar har flugits över Akkajaure för att finnas till hands om vädret skulle bli strängt och det inte skulle finnas möjlighet att ta sig tillbaka till Ritsem.

– Vi är väldigt tacksamma att ha fått låna en renvaktarstuga om vädret skulle bli för dåligt. Men det har varit betydligt bättre väderförhållanden än igår. Temperaturen har legat kring 20 minusgrader i stället för 30 minusgrader och det har varit en skonsammare vind.