- Tvätta hojen och kör den varm och torr, så att all kondens försvinner. Bensintanken ska vara antingen helt tom eller helt full - annars blir det lätt kondens - och enklast är full. Byt olja när motorcykeln är varmkörd, då rinner den lättare ut. Skitig olja i motorcykeln under en hel vinter fräter i motorn.
Om man kört bara 100 mil sedan man sist bytte, rekommenderar du att byta ändå?
- Nej, då är den nästan färsk. Men kan man ska man gärna försöka anpassa oljebytet så nära vinteravställning som möjligt.
Påslakan
Att vaxa lackerade ytor, smörja vajrar och liknande, samt stryka rostskyddande medel på krom i
samband med tvätt gör också det gott enligt Elving Solli.
- Och har din cykel kedja, rengör och smörj den. Kolla också kylsystemet och att det finns glykol som klarar kylan om du ska ha motorcykeln i kallgarage. Batteriet kan sitta i om du gör som jag brukar göra - går ut och startar hojen varannan månad och dessemellan låter en underhållsladdare som själv reglerar laddningen sitta i.
För att undvika damm brukar Elving Solli även slänga ett påslakan över sin motorcykel. Det ger också lite välgörande mörker för däcken.
- Avlasta hjulen med centralstöd eller lyft om du har det men du behöver inte hänga motorcykeln i taket för den skull. Viktigt är att se till att hjulen har ordentligt med luft. Torrt underlag ska det vara under hjulen, i övrigt spelar underlaget inte så stor roll för en vinter.
Oljebyte
Niklas Mathiasson, Malmberget, kör en Suzuki GSX R1000 och mycket på bana. Han hyr ett "eget" varmgarage intill bostaden och där får motorcykeln gå i ide när marken blir vinterklädd.
- Jag har lite trångt i garaget, det är mycket som ska få plats. Så för att enkelt kunna flytta omkring motorcykeln, när jag exempelvis ska skruva i bilen, ställer jag upp den på en ramp med hjul. Det är ett eget hemmabygge och jag ställer hojen på depåstödet för att den ska stå stadigt, säger han.
Oljebyte gör Niklas Mathiasson under vintern.
- En del byter olja innan avställning och låter den stå med färsk olja, för att sedan byta igen innan de börjar köra till våren. Men jag nöjer mig med ett byte, för man byter olja så ofta ändå. När man kör på bana och plågar motorn hårt är det nödvändigt att göra det oftare än vad som står i servicemanualen.
Förutom det tvättar han och
rengör sin tvåhjuling där behov finns.
Fotnot: Har du inget eget garage att tillgå för vintern, så annonseras ofta platser för vinterförvaring av mc ut på Blocket eller andra annonsmarknader.