Deras idé - ett lyft för freestyleåkare

Pink Park var drömmen, nu är den snart verklighet.Linus Olsson och Martin Rönntoft är i full färd med att bygga en freestylebana för cross sex kilometer söder om Gällivare.- I början av nästa sommar siktar vi på att hålla första uppvisningen, säger grabbarna.

Martin Rönntoft, 21, och Linus Olsson, 20, förverkligar sin idé om en freestyle-park för crossmotorcyklar i Gällivare. De siktar på att Pink Park ska stå klar i början av nästa sommar. FOTO: Maria Ödalen

Martin Rönntoft, 21, och Linus Olsson, 20, förverkligar sin idé om en freestyle-park för crossmotorcyklar i Gällivare. De siktar på att Pink Park ska stå klar i början av nästa sommar. FOTO: Maria Ödalen

Foto: Maria Ödalen

GÄLLIVARE2009-08-25 06:00
Linus Olsson och Martin Rönntoft har kört cross så länge de kan minnas. På MMCK:s bana och på passande platser ute i byarna kring Gällivare. För två år sedan vidgade de sina vyer till att börja köra freestyle.
- Ja, vi var 18 år när vi började med det här, att hoppa på riktigt, säger Martin.
Kapa träd
Vad som är tjusningen har de svårt att sätta fingret på:
- Ja, vad är tjusningen? Allt, fortsätter Martin leende.
- Spänningen och så är det roligt att sätta nya grejer, fyller Linus i.
I samband med MMCK:s satsning på att utöka crossverksamheten och locka fler att börja köra, lade killarna så fram sin idé:
Att bygga en freestylebana på området.
En markyta på 50 gånger 100 meter fick de till sitt förfogande.
- Vi har haft fullt upp med att kapa träd hela sommaren, säger Linus Olsson och visar på det område killarna själva röjt med motorsåg.
Planen är en park med olika hoppramper, så kallat skumbad att göra hopp i, samt en stor publikläktare.
Sponsringsföretag
Killarna gör mycket av arbetet själva med gott stöd av MMCK och olika sponsringsföretag i ryggen.
Även en tredje person, Niclas Siverman, är inblandad i Pink Park-projektet men vid dagen för NSD:s besök befinner han sig på akuten.
- Precis innan du kom kraschade han och var tvungen att åka in på sjukhuset, säger Martin Rönntoft.
Inget jätteallvarligt, förklarar han sedan, och berättar om en axel som kommit ur led.
Några minuter senare gör Linus Olsson en störtdykning i en av de uppbyggda grushögarna.
Undertecknad håller andan, för det ser läskigt ut, men sekunderna efter fallet är Linus inte bara på fötterna utan uppe på hojjen igen.
- Man måste köra på en gång efteråt annars blir man rädd, säger han när han en stund senare parkerar motorcykeln för att hämta andan och få i sig lite vatten.
Mod behövs
- Man blir ju chockad över att plasten höll. Det brukar spruta grejer från hojjen när man kraschar men det blev ingenting denna gång, konstaterar han efter att ha synat tvåhjulingen.
Svaret på nästa fråga, vilken som är den viktigaste egenskapen att ha för att köra freestyle, känns med det ganska självklart:
- Mod, säger Martin Rönntoft utan att tveka.
Och Linus Olsson sedan:
- Det mesta hänger på att våga, sedan är hoppen och tricken i sig inte så svåra att göra.
Inte ovan molnen men väl ovan trädtopparna, befinner sig Martin Rönntoft och hans Kawasaki KXF 250, under denna hisnande uppvisning för NSD.
Inte ovan molnen men väl ovan trädtopparna, befinner sig Martin Rönntoft och hans Kawasaki KXF 250, under denna hisnande uppvisning för NSD.
Fotnot: MMCK = Malmfältens motorcykelklubb, bestående i en cross- och en touringsektion.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om