Bogus - en lögn som inte finns

700 kilo motorcykel innehållande en 307 kubiktums Chevroletmotor.Det handlar om hälsingen Thord Gräntz amatörbygge Bogus, som föga förvånande väcker stor uppmärksamhet vart än den kommer rullande.Häromdagen sågs den i Gällivare.

Thord Gräntz, från Gnarp i Hälsingland, ville vara störst med sitt amatörbygge och störst såg han till att bli. FOTO: Maria Ödalen

Thord Gräntz, från Gnarp i Hälsingland, ville vara störst med sitt amatörbygge och störst såg han till att bli. FOTO: Maria Ödalen

Foto: Maria Ödalen

GÄLLIVARE2009-07-21 06:00
En makalös maskin. Det är väl det minsta man kan säga om Thord Gräntz egenhändigt byggda Bogus - en motorcykel med Chevroletmotor. Amatörbygge, säger han själv om sitt verk.
- Jag ville vara störst just då och det här är den första registrerade motorcykeln med en sådan motor. Jag började bygga den med en annan motor men den blev för liten. Då tog jag en större och satte i och då blev det bra, säger han om sin till synes monst-
ruösa maskin.
Med sinne för det extraordinära
Men så är Thord Gräntz också känd för att ha sinne för det extraordinära, inte minst när det gäller att tänka
i tekniska banor. Det vet alla som känner honom på hans hemmaplan i Gnarp i Hälsingland.
Dock är det inte på vägarna där omkring som Thord Gräntz och hans Bogus rullar allra mest. Nej, ekipaget syns flitigt på vägar runtom i hela Sverige.
- Jag registrerade Bogus 1995, sedan dess har det blivit 16 085 mil, säger Thord Gräntz, och berättar att han sett sig omkring i både Gällivare och Malmberget under sitt besök.
Drar en liter per mil
Hela 35 liter rymmer tanken, vilket är väl behövligt eftersom vidundret drar en liter milen under landsvägskörning. Sin tyngd och storlek till trots är det inga problem att ta sig fram längs vägarna.
- Nej, det går hur bra som helst, säger Thord Gräntz och drar sig till minnes den allra första turen - premiärturen när bygget stod färdigt.
- Då låg adrenalinet högt, det gjorde det, säger han och ler.
Det som behövs för att hålla emot de 700 kilona är förstås lite kraftigare däck än på en "vanlig" motorcykel.
- Fram har den ett motorcykelbakdäck och bak ett bildäck. Så krävs det förstås att man byter däcken lite oftare, säger Thord Gräntz.
Ett år tog det för Thord Gräntz att sätta ihop sin Bogus. Efterföljande service, skruvande och mekande ligger helt på hans egna bord. Ingen verkstad i världen känner ju hans maskin så bra som han, som själv skruvat dit varenda skruv och mutter. Därför litar han också bäst till sin egna förmåga när det gäller underhåll.
Något som inte finns
Lacken på motorcykeln var självklar:
- Blått och gult. Den är ju svensk, säger Thord Gräntz.
Är denna maskin verkligen möjlig? Och tror Thord Gräntz själv att den är det?
Det är frågor man ställer sig när han ger förklaringen bakom namnet.
- Bogus betyder lögn eller andeväsen som inte finns. Och det här är väl något man föreställer sig inte finns, säger han och ser finurlig ut.
Thord Gräntz, från Gnarp i Hälsingland, ville vara störst med sitt amatörbygge och störst såg han till att bli. FOTO: Maria Ödalen
Thord Gräntz, från Gnarp i Hälsingland, ville vara störst med sitt amatörbygge och störst såg han till att bli. FOTO: Maria Ödalen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om