Drömbilarna med mullrande motorer

Medelåldersmän med häftiga snygga bilar. Bernt Drugge och Peter Åström är två riktiga Corvettefantaster som hyllar bilarnas vrålande motorer och glänsande karosser.
- Sportbilarna går ju rätt fort också.

En Corvette från 1968. Stolt ägare är Bernt Drugge. "Det är en väldigt läcker klarröd liten skapelse".

En Corvette från 1968. Stolt ägare är Bernt Drugge. "Det är en väldigt läcker klarröd liten skapelse".

Foto: Lena Leffler

BODEN2013-07-16 19:00

I år fyller den vackra Chevrolet Corvette 60 år. Det tycker entusiasterna i föreningen Nordic Corvette är värt att fira. Det hörs lite brummande i luften när Bernt Drugge rulllar in först med sin rallyröda Chevrolet Corvette från 1968 på Brännastrands gröna gräsmatta. På varsin sida om bilen parkeras en blå Corvette Cabriolet från 2003 och en nyare Corvette från 2005. En vacker vy för bilälskare.

Några pojkar i tolvårsåldern cyklar förbi på gångstigen och beundrar sportbilarna där de står nypolerade på rad.

– Är det ni som äger bilarna? Wow, vad snygga de är, skriker pojkarna och drar vidare.

Ägarna sträcker stolt på sig. De verkar vana vid att deras bilar beundras och kommenteras. Att äga en Corvette, eller två är dessa mäns passionerade hobby.

- Min äldsta Corvette brukar folk titta på mest. Jag gillar utseendet och ljudet på bilen. Det mullrar lite lagom när man kör omkring, säger Bernt Drugge.

Bara två säten

Alla corvetter har plastkaross och det finns bara två säten i sportbilen.

- Min nyare modell, en Corvette Cabriolet från 2003 köpte jag i maj, säger Bernt Drugge.

En sportbil räcker för Peter Åström och hans fru.

– Våra barn är utflugna sedan länge.Jag gillar även de gamla modellerna. Min fru säger att jag får inte ha mer än en Corvette i garaget, säger Åström.

De flesta corvetter ägs inte av några yngre bilförare.

– Dagens 25-åringar har inte ha råd att ha dem. Medelåldern är 55 år i corvetteklubben, säger klubbkassören Bernt Drugge.

Peter Åström kör sin Corvette från 2005 även som vardagsbil.

– Corvetten har en väldigt bra väghållning, drar lite soppa och är en njutning att köra. Jag kör även bilen på tävlingsbana och då är maxhastigheten 310 kilometer i timmen, säger Peter Åström.

Miljonbelopp

Toppfarterna på de äldre modellerna av Corvette ligger på 250 kilometer i timmen. Drugges gamla 45-åriga modell är försäkrad för 330 000 kronor som veteranbil.

– Jag har inte betalat så mycket men visst kostade bilen en slant när jag köpte den. Bilarna var dyra att köpa redan när de gjordes och stiger bara i värde med åren, säger Bernt Drugge.

Däremot finns det i dag ingen Corvette från 1953 i Sverige. Bara modeller från 1954 finns kvar.

– Dessa corvetter är värda miljonbelopp i dag, säger Bernt Drugge.

NSD bokar redan nu in Corvettefantasten på bild inför nästa jubileum om 20 år.

– Då sitter jag säkert här som 84 åring bakom ratten i en Corvette. För en sådan bil kommer jag alltid att äga och köra.

Fakta/Chevrolet Corvette

1953 byggdes den första Corvetten på General Motors i Michigan i USA. Bilen byggdes i 300 exemplar för hand med glasfiberkaross. GM ville med sin nya sportbil ta upp konkurrensen med de europeiska sportbilarna.

Två år senare kom de första Corvetterna med V 8 motor och en sexcylindrig motor med 150 hästkrafter. 1956 kom den första corvetten til Sverige. Bilen köptes av prins Bertil som var hedersmedlem i Club Corvette Sweden.

Under åren utveklades Corvetten med ny kaross, inredning och starkare motor. 1990 lanserades den exklusivare modellen, ZR 1 som bland annat Lotus var med och utvecklade. Återigen var tanken att kunna möta Ferraris och Porsches allt mer exklusiva och dyrare sportbilar. Den smäckra och mycket vackra bilen har sedan såls över hela världen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om