Ballongtricket och små snillen som spekulerar

Teknik ska byggas utav glädje. Kanske några av framtidens snillen har gått på Strandens förskola i Boden.

Hårlyftet. Wilma Enberg, 5, skapar lite elektricitet med hjälp av läraren Eva-lotte Gustafsson. På bilden syns även Vilmer Walsås.

Hårlyftet. Wilma Enberg, 5, skapar lite elektricitet med hjälp av läraren Eva-lotte Gustafsson. På bilden syns även Vilmer Walsås.

Foto: Foto: Lena Leffler

BODEN2015-12-09 07:05

Förskolebarnen är en grupp som regeringen och Skolverket riktat in sig på. Det behövs mer framtida innovatörer och tekniker i det framtida arbetslivet. Bodens kommun har valt att vara med i projektet som började hösten 2014.

– Undervisningen uppfattas också för tråkig eftersom den ofta styrs av böcker, säger Eva-lotte Gustafsson.

Hon jobbar som förskolelärare men har sedan hösten 2014 jobbat 20 procent som natur- och teknikutvecklare på Bodens förskolor i det treåriga projektet. Hon är ute och ger handledning åt Åsa Edström och Anne Engström som är " piloter" på Strandens förskola och lär ut till sina arbetskamrater.

– Syftet är att öka barnens intresse för vidare studier inom naturvetenskap och teknik, säger Eva-lotte Gustafsson.

Hon frågar femåringarna Vilda, Wilma, Elsa, Tilda och Vilmer vad som kan vara teknik.

– Förut fanns inte kniv och gaffel. Att komma på det kan vara teknik, säger Eva-lotte till barnen.

Ballongtricket kräver barnahår som kan gnuggas mot ballongen för att det ska bildas statisk elektricitet som varken lyser eller syns.

– Titta nu for saltet på papperet upp mot ballongen som en osynlig magnet, säger Eva-lotte.

Sedan prövas en mängd experiment hur man ska få saker och ting att fastna på ballongen. Det verkar vara ett populärt tekniktrick hos femåringarna på Strandens förskola. Barnen jublar lika mycket åt plåtburken som rör sig som "ballonghåret".

– Det här är ett sätt att tänka och få en bild av ett expriment. Bilder skapar tankar. Vi kan också sitta tillsammans och prata om varför russinen for upp och ned i den kolsyrade läsken.

– Målet är hitta bra ämnen och inspirera personalen hur de kan lära barnen teknik på ett enkelt och roligt sätt i förskolans vardag. Vi gör olika expreiment och barnen får utforska hur saker och ting fungerar, säger Åsa Edström.

Barnen får även pröva på att bygga och konstruera med hjälp av av olika tekniker, material och redskap.

Under hösten skickades det även ut en enkät till piloterna på förskolorna som ville satsa på dokumentation med Ipads.

– Vi har även nosat i ny teknik som qrkoder i förskolan. Koden är länkad till Youtube men olistad. Så den är inte sökbar för någon annan som inte har koden.

– Det är ett kul sätt att med hjälp av koden se sin dokumentation på film om och om igen. I förlängningen kan barnen ha med sig koderna genom livet och se på det när de blivit vuxna, säger Eva-lotte Gustafsson.

Blåsning. Eva-lotte Gustafsson blåser ballonger.
Blåsning. Eva-lotte Gustafsson blåser ballonger.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om