Grönt flygbränsle kan skapa jobb i länet

Krav på biobränsle i flygbranschen kan skapa jobb i Norrbotten. Samtidigt kan regeringens betyda slutet för visionen om ett fossilfritt inrikesflyg 2030.

Niklas Nordström gillar förslagen i regeringens utredning. "Rätt väg att gå", säger han.

Niklas Nordström gillar förslagen i regeringens utredning. "Rätt väg att gå", säger han.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2019-03-05 05:00

Minst en procent biobränsle i tanken 2021 och 30 procent 2030. Så ser förslaget ut i den utredning förra MP-språkröret Maria Wetterstrand gjort på uppdrag av regeringen, som sedan tidigare är överens med C och L om att kräva inblandning av förnyelsebart flygbränsle.

Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S), som är ordförande i intresseorganisationen Svenskt flyg, är positiv.

– Det är precis åt det här hållet vi behöver gå, säger han.

Läs mer: Krav på grönt bränsle i flygtanken

I dagsläget saknar Sverige storskalig produktion av biobränsle. Förhoppningen är att krav på inblandning ska öka efterfrågan och göra det möjligt att tillverka förnyelsebart bränsle på kommersiell basis. Nordström hoppas att det ska ske i Norrbotten.

– Då skapar det jobb och tillväxt i vår del av Sverige, som är väldigt beroende av flyget.

I Piteå finns redan en forskningsanläggning som LTU planerar att växla upp till en testproduktionsanläggning. Luleå kommun kommer att ställa sig bakom ansökan till Energimyndigheten.

Läs mer: Luleå skriver historia med biobränsle

Läs mer: Fossilfritt flyg långt borta

Men skogsråvara kommer att vara föremål för hård konkurrens de kommande åren, när fler sektorer än flyget ska minska sina utsläpp. Nordström tycker att staten ska ge flygbranschen förtur till råvaran, eftersom till exempel bilindustrin har större möjligheter att ställa om genom att elektrifiera.

– Det här skapar utrymme för att prioritera flyget, för det är så svårt att ställa om på annat sätt.

Samtidigt kommer inblandning av biobränsle inte göra flyget klimatneutralt. Under 2018 sade LTU-forskaren Fredrik Granberg till Norrbottens Media att flygning med 100 procent biobränsle minskar utsläppen med 50 procent. Kvar finns så kallade höghöjdseffekter i form av utsläpp av vattenånga och kväveoxid.

Även om kraven i Wetterstrands utredning förverkligas och efterlevs kommer flyget alltså fortsätta stå för stora utsläpp.

– Vi kan inte marschera fortare än vi gör. Skulle man ha andra siffror blir det inte realistiskt, säger Nordström.

Flygbranschen har sedan tidigare en vision om att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030. Med 30 procent biobränsle kommer visionen inte att nås.

– Svårt att säga, men det är klart att tills vi fått i gång produktionen är det svårt att säga om det går att ha fossilfritt flyg så tidigt. Det kan vara så att det dröjer längre.

Läs mer: Flyget ska drivas av skog

Nordström vill ändå inte uppmana någon att flyga mindre.

– Man ska inte sluta flyga om man har motiv till det. Så länge som vi inte har bättre alternativ med andra färdmedel till norra Sverige är det flyget som är realistiskt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om