Att göra flyget – som är mycket intensivt när det kommer till utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser – mer klimatvänligt är en stor utmaning. Att blanda in biobränsle är en väg, men det kräver såväl forskningsframsteg som stora industriella investeringar för att skapa produktionsanläggningar.
– Det är många miljarder kronor det handlar om och det är högst oklart vem som ska betala. Jag ser inte framför mig någon part som är beredd att satsa helhjärtat på det här i dag, säger Anders Friström som arbetar vid Naturskyddsföreningens klimatavdelning.
Biobränsle kan tas fram genom att restprodukten lignin – som finns i råvaran – förgasas och tas tillvara i stället för att eldas upp i massafabrikernas sodapannor, som i nuläget.
Med lignin som råvara behövs ingen ytterligare skogsavverkning för en storskalig produktion av biobränsle, men det finns flera frågetecken. Dels skulle massafabrikerna få ett energiunderskott med krav på ökad elproduktion som följd, dels konkurrerar flyget med övriga transportsektorn som också behöver fossilfria drivmedel.
– Det är orealistiskt att tro att flyget skulle få ensamrätt.
Iata – den internationella sammanslutningen för flygbolag – tillåter i dagsläget inblandning av maximalt 50 procent biobränsle i tanken. Om det inte förändras är ett fossilfritt flyg inte möjligt.
Även med bara biobränsle kvarstår dessutom utsläpp av kväveoxid och vattenånga, som ger upphov till höghöjdseffekter vid flygning över ungefär 8 000 meters höjd. Effekterna är visserligen mindre för inrikesflyget eftersom planet befinner sig på hög höjd under kortare tid, men står fortfarande för en betydande del av klimatpåverkan.
Förutom biobränsle finns forskning kring elflygplan, bland annat vid Chalmers i Göteborg. Målet är att ett batteridrivet plan med plats för åtta passagerare och möjlighet att flyga upp till 40 mil ska kunna testas 2026, enligt Ekot.
– Men batteritekniken har inte utvecklats tillräckligt. Energitätheten i de bästa batterierna är tio gånger lägre än i flygbränsle. Ekvationen fungerar inte ännu, säger Anders Friström.
Hans slutsats är att flygandet måste minska om det ska vara möjligt att nå klimatmålen. Ändå är han positiv till de forsknings- och utvecklingsprojekt som pågår.
– Det ena utesluter inte det andra. Flyget lär kvarstå till viss del och då behöver vi ha biodrivmedel.