Det var i Ärsskiftet mellan 2013 och 2014 som LuleÄ tekniska universitet tog över pilotanlÀggningen frÄn Chemrec AB. AnlÀggningen Àr landets enda storskaliga pilotanlÀggning för forskning och framstÀllning av flytande biodrivmedel frÄn skogsrester.
LÀs mer: LTU tar över anlÀggning för gröna brÀnslen
Nu stÄr det klart att den kommer lÀggas ner. Efter att i tre Är ha beviljat drygt 100 miljoner kronor, har Energimyndigheten nu beslutat att dra in anslagen. 17 personer kommer sÀgas upp.
â Jag tycker att det Ă€r trĂ„kigt att vi mĂ„ste avbryta satsningen i anlĂ€ggningen men Ă€r trots det hoppfull om framtiden för tekniken. Den har bevisats fungera mycket vĂ€l i vĂ„r pilotanlĂ€ggning, sĂ€ger professor Rikard Gebart, ledare för pilotanlĂ€ggningens forskningsprogram.
LÀs mer: VÀgen öppen för fossilfritt brÀnsle
Han menar att resultaten var en succé. Under tiden som LTU drivit anlÀggningen har man framför allt uppmÀrksammats för att ha producerat 1 000 ton DME, ett dieselbrÀnsle samt metanol. Volvo har varit involverade i testerna har tio lastbilar i drift som kör pÄ biobrÀnslet.
Enligt LTU:s rektor Johan Sterte Àr det bakslag i utvecklingen mot en mer miljövÀnlig trafik.
â Det Ă€r ett trĂ„kigt beslut att lĂ€gga ner anlĂ€ggningen. Det hĂ€r Ă€r en pilotanlĂ€ggning som har fungerat vĂ€l med kompetent och inarbetad personal. Jag ser nedlĂ€ggningen som ett steg tillbaka frĂ„n det hĂ„llbara samhĂ€lle vi strĂ€var efter, sĂ€ger han.
LÀs mer: Hennes droppar Àr guld vÀrda för miljön
Rikard Gebart menar att forskningsresultaten i anlÀggningen kommer att fÄ stor betydelse.
â NĂ€r politikerna har enats om lĂ„ngsiktiga skatter och andra villkor gĂ€llande förnybara drivmedel sĂ„ Ă€r jag övertygad om att kommersialiseringen kommer att ta fart i Sverige, sĂ€ger han.