En jämställd och växande basnäring

Turismnäringen i vår region växer stadigt och omsätter stora summor. Det är dessutom en jämställd näring. Det visar den senast gjorda under­sökningen. ”Det som var jätteroligt att se var att det fanns lika många kvinnor som män i ledande befattningar”, säger Erica Mattsson, vd Swedish Lapland Visitors Board.

Erica Mattsson, vd Swedish lapland Visitors Board.

Erica Mattsson, vd Swedish lapland Visitors Board.

Foto: Carl-Johan Utsi

Luleå2017-03-07 20:02

Varje person har intervjuats i en egen artikel. Här hittar ni dem:

LKAB-toppen

"Vi har en jämställd företagskultur"

Hockeystjärnan

"Tjejer var inte speciellt välkomna"

Polischefen

"Kompetensen sitter inte i könet"

Hon är vd för ett av Luleås största företag

"Kvinnor ska synliggöras ännu mer"

LTU-professorn

"Alla är lika mycket värda"

Hon är en av Norrbottens mäktigaste politiker

"Kvinnor har ett annat sätt att leda"

Hon är chef i en jämställd bransch

"Det handlar inte om att säga grattis"

Succéföretagets vd driver på jämställdheten

"Mindre fokus på familjefrågorna, tyvärr"

En basnäring. Så beskriver ­Erica Mattsson turistnäringen i det område som hon som vd för Swedish Lapland Visitors Board råder över. Siffrorna skvallrar även om en kraftig ökning för näringen som i dag är viktig för Norrbotten – och som ser ut att bli allt viktigare. Erica Mattsson har en nyckelroll när det gäller att spinna vidare på ­intresset som råder, inte minst för vinterturismen som ökar kraftigt.

Dels handlar det om att i en konkurrensutsatt bransch marknadsföra området på bästa möjliga sätt, dels handlar det om att lyssna av vad turistnäringen har för behov och jobba för att skapa bästa möjliga förutsättningar.

När det skulle dras ner på nattågen så kraftsamlades det eftersom det skulle slå hårt mot turistnäringen som riskerade att tappa en viktig led in i Norrbotten. Nyligen beskedet att nattågen blir kvar i samma omfattning.

Ett annat aktuellt exempel handlar om planerna på att införa en flygskatt som ­enligt Erica Mattsson skulle slå hårt mot turistnäringen. Det är nästa strid.

Potentialen att öka omsättningen är stor.

– 2010 omsatte turist­näringen i vår region 4,1 ­miljarder och målet är att dubbla det till 8,2 miljarder 2020. Det skulle innebära 3 000 nya jobb, lågt räknat. Vi är på god väg och omsatte 6,1 miljarder, säger ­Erica Mattsson.

Redan i dag arbetar 3 700 inom turismnäringen och siffrorna från 2015, de senaste, visar att turismen med 6,1 miljarder i omsättning ligger helt enligt plan för att nå den dubblade målsättningen.

I hennes organisation, Swedish Lapland, jobbar en tredjedel män och två tredjedelar kvinnor.

Och ute bland turist­företagen så visade den ­senaste undersökningen att turismnäringen i vår region är helt jämställd när det kommer till en viktig parameter.

– Det som var viktigt att se var att det fanns lika många kvinnor som män i ledande befattningar. Så ser det generellt inte ut i sam­hället så den här basnäringen får man säga bidrar till mer jämställdhet, säger Erika Mattsson.

Visst behövs det fortfarande en dag som Internationella kvinnodagen för att sätta fokus på jämställdheten, ­anser Erica Mattsson.

Att turismbranschen lockar många kvinnor tror Erica Mattsson beror på den variation som finns.

Erica Mattsson

Ålder: 37.

Yrke: Vd för Swedish Lapland Visitors Board. Destinationen Swedish Lapland omfattar samtliga kommuner i Norrbottens län, ­Skellefteå kommun och Sorsele kommun.

Om kvinnodagen: ”Det är bra att det finns en dag för att uppmärksamma det men sedan får det inte begränsa sig till att bli just bara en dag om året. Det handlar inte om att säga ”grattis”, det handlar om att det ska uppmärk­sammas världen över att kvinnor ska ha samma sociala, ekonomiska och politiska rättigheter som män. Det är något vi måste uppmärksamma alla dagar.”

Kvinnlig förebild: ”Emma Stenström, docent i företagsekonomi på Handelshögskolan. Hon har varit modig genom att våga problematisera kring en miljö som varit väldigt mans­dominerad”

Motto: ”Var dig själv och gör ditt bästa.”

Okänd talang: ”Ser bokstäver, siffror, dagar et cetera i olika färger och former. Fenomenet kallas synestesi och genom att automatiskt hänga upp saker på förger och former har det gjort det enklare för mig att lära och minnas olika saker.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!