Politikerna: Sunt förnuft gäller för plogningen

Politikerna hoppas att Trafikverket tar sitt förnuft till fånga. " Det har ju fungerat att ploga småvägarna och det borde det även göra nu", säger Bodens kommunalråd Inge Andersson (S).

Överens. Det är partikamraterna Inge Andersson (S), kommunalråd i Boden, och riksdagsmannen Leif Pettersson, om att snöskottningen på enskilda vägar är något som politikerna måste agera i.

Överens. Det är partikamraterna Inge Andersson (S), kommunalråd i Boden, och riksdagsmannen Leif Pettersson, om att snöskottningen på enskilda vägar är något som politikerna måste agera i.

Foto: Lena Leffler

BODEN2016-11-23 07:00

NSD träffade kommunalrådet och Bodens riksdagsman Leif Pettersson (S) som sitter i trafikutskottet efter måndagens fullmäktigemöte som de deltog i. Båda har följt debatten som kommit igång efter Trafikverkets nya upphandling. BDXs entreprenörer hinner inte med att ploga enskilda vägar som tidigare ingått i samma plogsväng som de allmänna vägarna. De har fått flera byar att protestera.

– Folk betalar ju för plogningen så det är ju bara tidsmarginalen som man behöver ändra på från Trafikverkets sida. Det kan vi göra något åt och vara med och kräva att Trafikverket ändrar på, säger Leif Pettersson (S).

Läs mer: Krigsförklaring mot landsbygden

Läs mer: Plogningen tar för lång tid

Läs mer: Pausa GPS under plogningen

I dag är bodensaren invald som ordinarie ledamot i trafikutskottet.

– Plogningen är ju en fråga som inte berör hela Sverige utan oss häruppe. Jag ska ta upp frågan på trafikutskottsgruppen får vi höra vad man säger där, säger Pettersson (S).

Kommunalrådet Inge Andersson tycker det är förskräckligt att Trafikverket ställt till det så att entreprenörer inte kan ta extra plogningar.

Vad kan du göra som kommunalråd i frågan?

– Kommunen äger inte frågan men jag har kontaktat landshövdingen eftersom han är en förlängd arm för de statliga myndigheterna. Så den som kan göra något i frågan är landshövdningen, säger Andersson.

Han säger att det är många byar som hör av sig i frågan. NSD har skrivit om Mårdsel, Statträsk och Abrahamsån.

– Det spelar ingen roll om det bor en eller flera personer i byarna så är det likafullt ett problem för dem som bor där, säger Inge Andersson.

Peter Hjortberger i Abrahamsån beskrev Trafikverkets agerande som dödsstöten för landsbygden.

– Vi måste förlita oss på att Trafikerket tar sitt ansvar och inte bidrar till att det är omöjligt att bo på landsbygden, säger Inge Andersson.

Han har uppfattat att det inte handlar om pengar.

– Nej, utan att man ska hinna ploga i tid så att inte folk ska behöva vänta på plogningen. Det har ju funkat förut att de hunnit ploga de här småvägarna så det borde det göra nu också, säger kommunalrådet.

Vad tycker du om att Trafikverket kallas glesbygdens dödgrävare?

– Jag läste det. Jag har inga direkt kommentarer till det. Vi i Trafikverket har inte gjort några förändringar utan vi har ställt samma krav på entreprenören som vi ställt andra år. Det handlar här om hur entreprenören i sin tur klarar av att möta upp enskilda vägar. Den affären kan entreprenören fortfarande göra, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverket region Nord.

Enligt honom är upphandlingen som Trafikverket gjort är i norra regionen densamma i hela landet. Det är också samma åtgärdstid som förra året, enligt Vonkavaara.

– Givetvis är det olyckligt om folk upplever det som man gör att man inte får den snöröjning som man önskar. Om det är så är det otroligt olyckligt. Men det är fullt möjligt att ha affärer med entreprenören. Det är ingenting som vi motsätter oss eller på något sätt försöker hindra. Det är ju ett affärsförhållanden dem emellan, säger Arnold Vonkavaara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om