Skärpt kontroll gör att snöplogning uteblir

Statträskvägen blir inte plogad i år. Trafikverket skärper tidskontrollen vilket gör att BDX inte kör den enskilda vägen i samma plogsväng.

Ingen plogning än. Gurli Lundqvist hoppas nå en lösning vad gäller skottningen. " Vi visste ingenting, så informationen om förändringen har varit noll", säger hon.

Ingen plogning än. Gurli Lundqvist hoppas nå en lösning vad gäller skottningen. " Vi visste ingenting, så informationen om förändringen har varit noll", säger hon.

Foto: Lena Leffler

BODEN2016-11-16 22:42

Statträsk ligger 15 kilometer nordväst om Brännberg på vägen mot Åkerholmen. Gurli Lundqvist med sambon Ulf Hansson och några till hushåll finns i byn. BDX vann Trafikverkets nya upphandling av det allmänna vägnätet på 83 mil driftområde Boden. Men väghållaren plogar inte upp den fem kilometer enskilda vägen till Statträsk efter huvudsträckan.

– Det gjorde Svevia tidigare åt oss. När jag ringde BDX så säger man att det tar för mycket tid. Ringer jag Trafikverket säger de att entreprenören kan sätta in mer egna resurser, säger Sundqvist.

Nyordningen är att det skett en mätning för snöplogningen som ska följas, enligt Andreas Josefsson,projektledare Underhåll på Trafikverket.

– Ja, här handlar det om tidsmätning av olika vägsträckor och det finns GPS så det går att följa plogbilarna. Om det faller ett visst antal centimeter snö så är det också bestämt att entreprenören ska börja ploga sträckan. Det är det Trafikverket betalar för.

– Ser man på upphandlingen av de allmänna vägarna så är inte åtgärdstiden förändrad. Skillnaden är istället uppföljningen och kontrollen via systemet om någon överstiger åtgärdstiden. Hinner man inte med jobbet i tid så får Trafikverket vetskap om det direkt, säger Andreas Josefsson.

De enskilda vägarna upphandlas inte.

– De enskilda vägarna lever sitt eget liv och sköts via bidrag till vägföreningarna. Vi har däremot inget emot att entreprenören plogar enskilda vägar bara de sköter avtalet gentemot oss. Hur de väljer att lägga sina resurser lägger vi oss inte i, säger Josefsson.

Statträsks vägsamfällighetsförening får årligt bidrag för att hålla sin enskilda väg "i farbart skick."

– Ja, det är vi skyldiga att göra, men det här innebär att vi tvingas beställa plogning hela uppkörningssträckan istället för där vår enskilda väg börjar.

– Plogningen kostar 800 kronor i timmen och kommer i så fall att bli tredubbelt så dyrt för vår vägförening. Man kan också fundera var miljötänket är när man i så fall måste köra två turer för samma plogsväng, säger bybon Gurli Lundqvist.

Enligt BDXs pressansvarige Anna Jonsson är det samma entreprenör som tidigare körde åt Svevia som nu kör åt BDX och vägsträckan är densamma.

– Ja, men skillnaden i dag är att det är ett annat avtal med Trafikverket. BDX vill att det ska fungera för alla, men vi sitter inte på beslutet.

– Vi kan inte ta på oss plogningen och riskera att inte göra jobbet på rätt sätt åt Trafikverket som upphandlat tjänsten av oss, säger Anna Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om