HD-dom fick Peters tårar att rinna – sex års kamp över

För snart sex år sedan rasade bokstavligen hela Möbellinds varuhus i Boden. Det blev inledningen på det lilla företagets kamp mot den norska försäkringsjätten Gjensidige. Davids kamp mot Goliat – jätten förlorade.

Peter Löfroth, delägare i Möbellind i Boden AB, firar HD:s dom med champagne. Den är en seger mot försäkringsjätten Gjensidige Forsikring ASA Norge.

Peter Löfroth, delägare i Möbellind i Boden AB, firar HD:s dom med champagne. Den är en seger mot försäkringsjätten Gjensidige Forsikring ASA Norge.

Foto: Privat

Boden2024-01-25 13:08

Vi ringer Peter Löfroth, delägare i Möbellind i Boden AB, som skrattar:

– Jag har en aning om vad du vill.

Möbellind stämde Gjensidige på försäkringsersättning, cirka 64 500 000 kronor. Högsta Domstolen har avkunnat sin dom och fastställer hovrättens dom, att möbelbolaget har rätt till ersättning.

undefined
Möbellind nekades ersättning av den norska försäkringsjätten. Företaget stämde sitt försäkringsbolag Gjensidige på drygt 64 miljoner kronor.

Hur känns det?

– Ska man vara riktigt ärlig började faktiskt tårarna rinna nedför kinderna i ren glädje. Det har varit en så lång process. Personligen tar det otroligt mycket energi. Det är en viktig kamp man fört och otroligt skönt att vinna – det är det enda man vill – men i och med att det blir så långdraget är det också otroligt skönt att få ett slut på det.

Det Peter Löfroth slås utav, då det blivit en David mot Goliat-kamp där han som en liten egen företagare stått upp mot Norges absolut största försäkringsbolag, är att det känns så bra att han ändå valde att tro på sig själv och genomföra den kampen.

Förutom mycket energi har den också kostat mycket pengar.

– Det kostar jättemycket pengar att driva en sådan här sak genom alla instanser. För vår del, när ett helt företag har raserats, är man redan ekonomiskt pressad. Därför är det ett svårt beslut att ta, även om man tror på sin egen sak och tycker att man har rätt, att orka processa en sådan här sak med allt vad det innebär.

undefined
Den 25 mars 2018 rasade taket in på Mio möbelvaruhus i Boden.

Allt i företaget Möbellind i Boden ödelades på någon timme efter stängningsdags en söndagkväll. När taket rasade in krossades hela byggnaden med allt innehåll.

– Ett eget företag blir som ett skötebarn. Jag har fler bolag, men allt i det företaget raserades över en natt. Det är ingenting jag skulle önska min värsta fiende. Man hamnar i ett väldigt utsatt läge, väldigt snabbt. Det är i de lägena man behöver den här försäkringen. Så kan det ju vara också om man har ett eget hem som brinner ned. Det är ju då man verkligen vill att de ska komma, ge en klapp på axeln och säga: "Du behöver inte oroa dig, vi fixar det här".

I stället säger Peter Löfroth att de möttes av personal på Gjensidige som redan från dag ett sa; "Ni kommer inte få en spänn för det här":

– Att få det också då i den sorg det var är tufft, men vi trodde på oss själva. Att nu komma ut som segrare på andra sidan känns fantastiskt. Det var värt det. Man ska tro på sig själv, gå på sin magkänsla och fasiken inte ge sig.

Men även om han hoppats att de skulle vinna trodde han inte 2018 att det skulle ta så många år.

Försäkringsbolaget har ett övertag. För dem spelar det ingen roll om det tar sex år eller hur dyrt det blir. Jag har haft turen som har fler butiker som jag kunnat fortsätta jobba med. De butikerna har fått betala för att jag skulle ha möjlighet att genomföra det här. Det kostar mångmiljonbelopp att driva en sådan här process.

undefined
Tvisten om försäkringsersättningen har vandrat genom tingsrätt, hovrätt och Högsta Domstolen, som nu ger det lilla företaget i Norrbotten rätt till mångmiljonersättning.

Han befann sig i en vågskål. Läget var redan dåligt som det var, men för att driva processen krävdes hjälp av experter till ytterligare kostnader, utan garanterad intäkt.

– Det här kan man inte driva helt själv.

Hur går du vidare?

– Under hela den här processen, som tyvärr tagit alldeles för lång tid, vet man ju inte vilken spelplan man har. Nu har vi ju alla möjligheter, kan bygga upp en helt ny butik, men man har ju nästan inte vågat tänka de tankarna förrän nu när det är klart.

Kan du säga något om framtiden?

– Nej, det är så färskt. Nu öppnar det upp för att planera och drömma om framtiden.

Hur ska du fira?

– Med champagne.

Karta: Swedol
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!