Fortsatt kritik frĂ„n förĂ€ldrar i Boden –"stökigt pĂ„ rasterna"

Elever har bytt skola för att situationen var ohÄllbar. Enligt förÀldrar till barn som gÄr kvar blev det bÀttre i klassrummet nÀr klassen splittrades. Nu har klassen Äterförenats och det Àr Äterigen stökigt, sÀrskilt pÄ rasterna.

TvÄ familjer i Boden riktar skarp kritik mot skolan. Barn har utsatts för fysiskt vÄld, dödshot och krÀnkningar. "Lös det", sÀger en förÀlder. Bilden Àr tagen i en annan skola Àn den aktuella och Àr ett montage.

TvÄ familjer i Boden riktar skarp kritik mot skolan. Barn har utsatts för fysiskt vÄld, dödshot och krÀnkningar. "Lös det", sÀger en förÀlder. Bilden Àr tagen i en annan skola Àn den aktuella och Àr ett montage.

Foto: Jonas Ekströmer

Boden2024-04-26 17:09
  • FörĂ€ldrarna i en skolklass i Boden larmade om problemen i klassen under 2023, det handlade om vĂ„ld och hot mellan elever.
  • FörĂ€ldrarna berĂ€ttar nu att situationen i klassrummet blivit lugnare, men att problemen fortsĂ€tter pĂ„ skolgĂ„rden. Skolan saknar fortfarande en legitimerad lĂ€rare och förĂ€ldrar kritiserar bristen pĂ„ kommunikation och uppdateringar frĂ„n skolledningen.
  • Skolans rektor menar att klassen nu fungerar bĂ€ttre och att elevhĂ€lsans alla professioner Ă€r inkopplade. Rektorn lovar tĂ€tare Ă„terkoppling till vĂ„rdnadshavarna.

Elever pÄ den aktuella skolan i Bodens kommun började förvÀntansfullt höstterminen 2023, men förra Äret slog förÀldrar larm om kaoset i klassen dÀr elever utsattes för vÄld och hot. Deras barn var ledsna, rÀdda, otrygga och ville inte gÄ i skolan. Skolan svarade dÄ att inget vÄld ska förekomma.

Vi har nu haft kontakt med tvĂ„ andra familjer med barn i den aktuella klassen. PĂ„ grund av barnens ringa Ă„lder vĂ€ljer vi att anonymisera bĂ„de förĂ€ldrar och barn. Pappan i den ena familjen tycker att skolledningen har misslyckats. 

– Det var kaos i klassen, lĂ€raren slutade och vĂ„rdnadshavare tog sina barn dĂ€rifrĂ„n. Efter tidningsartikeln har skolan lyssnat, men det ska inte krĂ€vas att man flyttar och lĂ€raren sĂ€ger upp sig.

Han berĂ€ttar, att allt det som hĂ€nt lett till en förĂ€ndring. 

– I klassrummet har det blivit lugnare. Det Ă€r som en normal klass och mitt barn Ă€r glad, sĂ„ det akuta i klassrummet har försvunnit, men fortsĂ€tter pĂ„ skolgĂ„rden. Det Ă€r vĂ€ldigt stökigt pĂ„ rasterna.

Pappan Àr nöjd med att hans barn nu kÀnner sig tryggt, men har ocksÄ funderingar ur ett skolperspektiv. Klassen har en duktig fritidspedagog och annan personal, men saknar fortfarande en legitimerad lÀrare efter att lÀraren sagt upp sig.

– Vid den senaste Ă„terkopplingen före jul sades att det skulle rekryteras en lĂ€rare, sĂ€ger pappan, som frĂ„gar sig hur lĂ„ngt efter hans barn och de andra eleverna i klassen nu ligger.

En mamma i en annan familj berÀttar att hennes barn har blivit utsatt fysiskt pÄ raster. Hon insÄg tidigt att situationen i klassen inte var normal och tillÀgger att hon hÀpnat över saker hennes barn berÀttat.

– Det Ă€r saker som inte ens Ă€r okey pĂ„ högstadiet; hot att skĂ€ra halsen av nĂ„gon och stryptag...de Ă€r sju Ă„r!  Hen hade bara gĂ„tt nĂ„gon dag nĂ€r hen kom hem och frĂ„gade vad "kuksugare" Ă€r.

BÄde pappan och mamman i respektive familj hade velat fÄ mer Äterkoppling och uppdateringar frÄn skolledningen.

– Jag har fĂ„tt uppdatering frĂ„n mitt barn att nĂ€stan alla Ă€r tillbaka i klassrummet igen och förra veckan var det mer oroligt i klassrummet igen, inte med vĂ„ld men rörigt och hĂ„rda ord. Det Ă€r vĂ€ldigt mycket ord som ”hora” och ”kuk” som anvĂ€nds bĂ„de i klassrummet och pĂ„ rasterna av elever. Det har blivit som normativt och ens barn reagerar knappt, uppger pappan.

Bodens kommun stĂ„r för sparkrav. Det kommer pĂ„verka arbetsmarknads- och utbildningsnĂ€mnden, eftersom skolverksamheten omfattar en stor del av kommunens gemensamma kaka. 

– Hur sĂ€kerstĂ€ller ledningen att eleverna fĂ„r resurser till sin klass? frĂ„gar pappan.

Johan Lund (S), ordförande i arbetsmarknads- och utbildningsnÀmnden i Boden
Johan Lund (S), ordförande i arbetsmarknads- och utbildningsnÀmnden i Boden

Johan Lund (S), ordförande i arbetsmarknads- och utbildningsnÀmnden, berör inte besparingskraven och vÀjer för pappans frÄga hur ledningen ska sÀkerstÀlla att eleverna fÄr resurser till sin klass, utan lÀmnar följande kommentar till förÀldrarnas kritik:

– Det Ă€r oerhört beklagligt och frustrerande att höra om hur det kan vara för vissa barn i skolan. Samtidigt som vi i nĂ€mnden har stort förtroende för skolchefer sĂ„ förstĂ„r vi utmaningarna och att det inte alltid nĂ„r fram till dit man vill.

Skolans rektor ger en helt annan bild Àn förÀldrarna.

– Att vĂ„rdnadshavarna upplever att jag som rektor inte synts till beror nog pĂ„ att de har förvĂ€ntningar som inte Ă€r aktuella i vĂ„r styrkedja. Det Ă€r en annan rektor som Ă€r ansvarig för kontakter av det slaget. Det kan vi förtydliga till vĂ„ra vĂ„rdnadshavargrupper.

Hen uppger att elevhĂ€lsans alla professioner Ă€r inkopplade sedan tidigare och kommer vara det i det fortsatta arbetet. Rektorns uppger att klassen i dagslĂ€get fungerar bra och att de gĂ„tt frĂ„n en vĂ€ldigt anstrĂ€ngd situation till en god arbetsmiljö i klassen. 

– Som ansvarig för verksamheternas helhet har jag som rektor fĂ„tt information om klassens utveckling och hur arbetet enligt den plan som finns har fortskridit.   

– Klassen Ă€r inte splittrad utan det gjordes nya grupperingar vilket Ă€r sĂ„ vi arbetar i skolan om inte nya klasser görs.

Enligt rektorn finns insatser under rasttid, bÄde generella och för att trygga enskilda barn och förebygga konflikter.

– Klassens vĂ„rdnadshavare har fĂ„tt veckovisa Ă„terkopplingar Det Ă€r bra att vĂ„rdnadshavarna vill ha tĂ€tare Ă„terkopplingar frĂ„n skolledningen och det Ă€r nĂ„got som vi tar till oss och ska göra.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!