Reste sig och gick – då gav Luleå Hockey med sig

Besvikelsen bland supportrarna var stor när Frölunda tidigare i veckan offentliggjorde sitt nya klubbmärke. För tio år sedan var Luleå Hockeys supportrar med om samma sak. Nu berättar Luleåfans dåvarande ordförande Jonas Hermansson om när de fick nog och lämnade ett möte med Luleå Hockeys dåvarande klubbdirektörer och ordförande. "Efter en stund kom de springandes – och ropade tillbaka oss – sedan presenterade de en lösning som vi kände att vi kunde acceptera", säger han.

"Det kom som en jävla chock", säger Jonas Hermansson om när Luleå Hockey för tio år sedan offentliggjorde det klubbmärke reklambyrån Vinter hade designat åt dem.

"Det kom som en jävla chock", säger Jonas Hermansson om när Luleå Hockey för tio år sedan offentliggjorde det klubbmärke reklambyrån Vinter hade designat åt dem.

Foto: Pär Bäckström

Ishockey2022-02-04 08:28

Han hade bara varit ordförande för Luleåfans i några veckor när Luleå Hockey vid en presskonferens i början av augusti 2011 visade upp det nya klubbmärke som reklambyrån Vinter hjälpt dem att ta fram.

– Det kom som en jävla chock, säger Jonas Hermansson.

– De som var klubbdirektörer då kom från affärsvärlden och fattade väl inte att man inte kan göra en sådan där grej i en idrottsförening med så engagerade supportrar som vi har, fortsätter han.

Senare samma dag kontaktade han Thor Stöckel och Peter Jidström och krävde att det klubbmärke Luleå Hockey hade haft fram till 1994 omedelbart återinfördes.

– Det var första gången jag pratade med dem, men jag minns att det var en del hårda ord.

– Vi kom i alla fall överens om att ha ett möte dagen efter. Det var jag och några till från supporterföreningens styrelse som gick på det. De hade tagit dit någon från Vinter som förklarade hur de hade tänkt. Det spelade ingen roll vad de sa, den skulle bara bort, och det var sånger och banderoller om det på varenda match tills vi lyckades komma överens med dem. Men det dröjde rätt länge och jag minns att vi tröttnade och reste oss gick från ett möte som Curt Johansson också var med på. Efter en stund kom de springandes och ropade tillbaka oss. Sedan presenterade de en lösning som vi kände att vi kunde acceptera, tillägger han.

– Det var en kompromiss som innebar att björnen återinfördes som klubbmärke säsongen efter, och att de hade stålmannen på de gula matchtröjorna.

Sex år senare beslutade Luleå Hockey sig för att stålmannen skulle ersätta björnen som klubbmärke.

– Det var allt vårt kampanjande som gjorde att det blev så, säger Jonas Hermansson.

– De insåg väl också att det inte bara var vi ståplatssupportrar som ville ha stålmannen som klubbmärke och att de kunde tjäna pengar på att återinföra den, fortsätter han.

Jag antar att du lider med Frölundas supportrar nu?

– Det gör jag absolut. Att vi lyckades få bort bjärven är det jag är mest stolt över av det vi gjorde under min tid som ordförande, det ledde också till att vi och klubbledningen fick en bättre relation. Vi har en helt annan förståelse för varandra nu, och jag känner ingen som helst oro för att de som bestämmer i dag ska göra något liknande. Jag hoppas att de också lyckas.

Sedan tillägger han:

– Men då måste de engagera sig.

Läs mer: Tidigare klubbdirektören erkänner: "Förnuftet gick segrande"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!