Kändisars swishkampanj gav sexsiffrigt belopp till LSK

Luleå SK gick ut med ett nödrop: många barn på Hertsön har inte råd att spela fotboll. Nu har klubben fått in 100 000 kronor från swishkampanjen som följde.

Tommy Åström, Jens Fjellström och Jakob Porser var bara några av alla som gjorde att kampanj fick spridning på X. David Viklund och Johan Rensfeldt var tidiga att skänka pengar.

Tommy Åström, Jens Fjellström och Jakob Porser var bara några av alla som gjorde att kampanj fick spridning på X. David Viklund och Johan Rensfeldt var tidiga att skänka pengar.

Foto: Montage

Fotboll2024-02-18 07:00

Bara på en förmiddag hade fem nya sponsorer hört av sig till föreningen efter Sportens reportage om utsatta läget på Hertsön.

Flera privatpersoner började skänka pengar.

Ett par av dem var Johan Rensfeldt och David Viklund som började med att skänka 20 000 kronor. Det blev starten på en swishkampanj till LSK:s nyskapade barnfond.

Musikerns och hotellprofilens initiativ fick vingar på plattformen X och spreds i hela landet.

Resultatet?

– Från privatpersoner, gamla sportklubbare och vanliga människor, har vi fått in omkring 100 000 kronor, säger Bengt Augustsson.

Vad betyder det här?

– Vår målsättning är att ekonomin för våra föräldrar inte ska vara ett hinder från att idrotta i Sportklubben. Det här bidrar starkt till att ingen ska behöva stå utanför vår verksamhet av ekonomiska skäl. Det är den absolut viktigaste punkten.

LSK har redan fått användning av barnfonden.

– Vi har alltid haft en tanke på att sänka avgifter och kostnader. De yngsta barnen är avgiftsfria och kommer att få t-shirts. Vi har gått ner i pris på träningsoveraller så att familjens belastning ska bli mindre. Plus att vi tillsammans med skola och fritidsgård hjälps åt att identifiera behövande familjer och sedan försöker lösa deras situation.

Nyligen kunde ett ungdomslag åka på turnering tack vare kampanjen.

– Vi hade ett gäng som var nere i Ö-vik och spelade futsal, ett ungdomslag som absolut inte har några pengar. Med hjälp av barnfonden och en sponsor kunde vi bekosta det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!