Finska Kolari och Pajala kommun diskuterar ett fördjupat samarbete mellan gränskommunerna. Under onsdagen hölls ett gemensamt möte mellan båda kommunernas kommunfullmäktige där flera möjliga samarbeten diskuterades.
Bland annat önskar sig kommunerna att den omdiskuterade Ishavsbanan på finska sidan blir verklighet. I så fall vill de att järnvägsspåret i Kolari ska byggas ut vidare norrut: över Sverige och sedan väster till norska Skibotn. Detta med anledning av de eventuella gruvstarterna i Kaunisvaara och finska Hannukainen.
–- Utvecklande turism och gruvprojekten på båda sidorna av Tornedalen stöttar utvecklandet av järnvägstrafiken i Kolari. Att staka ut västlig rutt för Ishavsspåret och en förbindelse till Sverige vore önskvärt, säger Antti Määttä, kommundirektör Kolari i ett pressmeddelande.
Från Skibotn är förhoppningen att handelsfartyg ska kunna ta sig både österut till Asien via Nordostpassagen och västerut till Atlanten. Ledningen i Pajala ser det som en möjlig transportlösning för en gruva i Kaunisvaara.
– Det kan vara en av dem, säger Jan Larsson, socialdemokratiskt kommunalråd i Pajala.
LÄS MER: Pajalagruvan: LKAB om transportfrågan
Dessutom tittar kommunerna förutsättningslöst på möjligheten att bygga ett gemensamt badhus.
– Det är väldigt löst än så länge, men det är en öppning, säger Jan Larsson.
Bakgrunden är att Kolariborna åker veckovis till badhuset i Pajala eftersom det saknas ett på finska sidan. Enligt Jan Larsson är det en tidsfråga innan kommunen måste bygga ett nytt badhus i Pajala.
– Badhus är ju så att de håller en viss tid. Men det är ingenting som Pajala ensamt klarar av ekonomiskt. Kolari har samma problem. Om de bygger blir det ett litet badhus med höga driftkostnader.
Därför tittar kommunerna nu förutsättningslöst på möjligheten att bygga ett gemensamt badhus. Planerna är ännu i sin linda och det finns inga förslag om placering för badhuset.
– Det är jättetrevligt att vi kan ha den här dialogen. Vi måste bli bättre på att samarbeta för, herregud, vi är ett stenkast från gränsen.