Vi har tidigare berättat att en granskning kring kommunens upphandling och attestrutiner visar på så stora brister att kommunrevisorerna inte vill att kommunstyrelsen ska beviljas ansvarsfrihet. Mest graverande är att direktupphandlingar gjorts med konsultbolag för miljontals kronor över gränsen. Men också att chefskonsulter inom det sociala attesterat egna kostnader och fakturor från egna bolag.
Enligt fakturor som NSD tagit del av har konsulten Sebastian Wolff som inhyrd socialchef attesterat fem fakturor till ett värde av 2,4 miljoner kronor från sitt eget bolag Serei Solutions AB under 2023.
I fyra fall avser kostnaderna två andra konsulter som anlitats via bolaget. Men konsultchefen har även godkänt en faktura på 631 188 kronor för sitt eget arbete i maj. Här räknas handläggning inom ”Barn & Familj, Ekonomiskt bistånd, Familjerätt, LSS samt Vuxenhandläggning” upp utöver chefspositionen. Boende för 5 900 kronor ingår, liksom ”jour/mottag”.
Totalt fakturerades kommunen omkring 12 miljoner kronor (exkl. moms) under 2023 av chefskonsultens företag. Något som revisionsföretaget PwC kallar ”anmärkningsvärt”, då direktupphandlingsgränsen överträds.
Konsultens eget arbete har kostat kommunen 462 0000 - 782 000 kronor – i månaden. Där ingår bemanning, överförmyndarenheten.
Sebastian Wolff hänvisar till kommunens pressmeddelande och tf. kommunchef Eva Henriksson. Hon säger att hon inte vet varför Wolff attesterat sitt eget bolags fakturor, att det ansträngda personalläget kan ha fått utbildningar kring kommunens riktlinjer att skjutas fram men att alla fakturor granskas av ekonomienheten. Att uppdrag för 25 miljoner (exkl. moms) köpts in av företag som inte är upphandlade tror hon kan bero på att man missbedömt behovet av inhyrd personal och att tröskelvärdena för direktupphandling kunde passeras:
– Vi borde dragit i handbromsen och genomfört en upphandling med öppet förfarande när vi såg att gränsvärdet närmade sig.
Henriksson säger att en kommun med ett underskott på 30 miljoner inte har råd med höga konsultkostnader– men att de behövts för att klara uppdraget.
Hade det blivit billigare om en öppen upphandling gjorts?
– Det kan jag inte svara på. Men det är långt till Pajala så det är inte kö på att lämna anbud. Så man kan inte ta för givet att det hade blivit billigare.
NSD har tidigare berättat att en annan av Pajalas chefskonsulter kostar kommunen 430 000 kronor i månaden.
Alla belopp i artikeln utom där det anges inkluderar moms.