Fler fartbegränsningar på gång till sjöss

Snabbare båtar och mindre sjövett har lett till fler kollisioner. Norra hamn i Luleå kan fartbegränsas nästa år och hela kusten ska kartläggas.

Foto: David Carr

Norrbotten/Luleå2016-06-14 19:34

Med den tragiska dödsolyckan i Södra hamn färskt i minne höll polisen och Kustbevakningen en gemensam presskonferens i Norra hamn i Luleå. Olyckan har kommit att aktualisera frågan om sjövett i staden.

– Men presskonferensen har faktiskt inte med olyckan att göra. Det här var planerat sedan tidigare, säger Fredrik Gustafsson, stationschef på Kustbevakningen.

Istället finns det en tydlig anledning till att presskonferensen hölls i Norra hamn. Därifrån kommer det allt fler klagomål om upplevd buskörning. I många av fallen handlar det om vattenskotrar som blir störande för de närboende.

– Och man upplever att andra båtar inte tordas komma in med anledning av att man har hållit på att leka här ute, säger Stefan Ström, kommunpolis i Luleå och Boden.

Det finns ett fåtal fartbegränsningar i dag, men fler är på gång. Ett förslag om att införa en fartbegräsning i Norra hamn kan bli verklighet nästa år. Men Kustbevakningen ska också titta närmare på fler sträckor i Kalix, Piteå och Haparanda. Det handlar om vältrafikerade områden – ofta intill bebyggelse.

–  Vi kommer att jobba vidare med att titta på speciella områden. Det är inte säkert att man får bort allting men det finns möjligheter att stävja en del buskörning på det sättet, säger Fredrik Gustafsson.

De allvarliga kollisionerna till havs har blivit fler de senaste fem åren, enligt Kustbevakningen. I snitt sker en allvarlig olycka per år. De ser ett samband med att det är en ny generation som är ute på sjön där körandet präglas allt mer av hästkrafter och muskulösa båtar, och allt mindre av sjövett och hänsyn. Klassiska 25-fots båtar och snipor byts i allt större grad ut till snabba småbåtar som ofta går i minst 50 knop – knappt 100 kilometer i timmen.

– I dag går nästan ingen båt under 40 knop, säger Fredrik Gustafsson.

LÄS MER: "Lagstiftningen hänger inte med"

I yrkestrafiken är kraven höga för att få köra snabba småbåtar. Men för privatpersoner ställs det inga obligatoriska krav. Lagstiftningen hänger inte med, menar Kustbevakningen. I praktiken får vemsomhelst – köra hur snabbt som helst – nästan varsomhelst.

– I dag får en 5-åring köra vattenskoter. Det finns inga regler som sätter stopp, säger Fredrik.

De efterlyser därför förarprov och åldersgräns, i likhet med reglerna för snöskoter. Men varken polisen eller Kustbevakningen tror att det går att begränsa bort problemen.

– I grund och botten handlar det om vett och etikett. Vi vädjar till var och ens innersta så att vi kan nyttja den fina kuststad som Luleå är, säger Stefan Ström.

10 sjövettsregler

1. Se till att båten är sjöduglig och att god ordning råder ombord.

2. Ha alltid nödvändig säkerhetsutrustning med ombord! Kom ihåg: flytväst åt alla ombord och de ska vara på.

3. Ge dig inte ut på större vatten än båten är lämpad för.

4. Tala alltid om ditt färdmål och studera noga färdvägen. Om du ändrar färdmål, meddela hem.

5. Det är din plikt att känna till de regler som gäller på sjön. Alkohol och båtliv hör inte ihop.

6. Överlasta inte båten, och sitt i båten.

7. Håll alltid god utkik. Var försiktig med farten.

8. Lyssna på väderleksutsikterna. Är de dåliga, stanna hemma. Är du redan till sjöss, sök lä eller närmaste hamn!

9. Om båten kantrar men flyter, stanna kvar vid den! Du är säkrare där än om du simmar mot land.

10. Skräpa inte ner, varken på land eller i sjön. Tag med skräpet hem eller lämna det i en soptunna.

Huvudbudskap:

Beakta sjövettsreglerna

Visa hänsyn till varandra

Var noga med säkerheten

Källa: Sjöfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om