– För vanliga fritidsbåtar finns det varken åldersgräns eller körkort. I princip kan du ställa en sexåring bakom rodret. Gammalt tillbaka kanske det fungerade men inte nu säger han.
Fredrik Gustafsson är tydlig med att han inte uttalar sig om olyckan i Luleå i sak utan generellt när det handlar om att lagstiftningen är föråldrad till sjöss.
– För skoter finns det numera både åldersgräns och körkort. Men inte på vattnet. Ändå är det mycket som förändrats. Det finns knappt några snipor och Albin 25:or längre. I stället är det stora, snabba båtar. De går 50 knop och väger två ton. Det är otroliga krafter. Sedan har du vattenskotrar som går 70 knop, vilket vi betraktar som vanliga båtar.
Fredrik Gustafsson uppger att en lagändring kan vara på gång.
– Jag vet att de tittar på det på riksdagsnivå men inte hur långt man hunnit. Jag tycker det finns anledning att snabba på arbetet.
Dödsolyckor till sjöss i Norrbotten är sällsynt – men incidenter händer varje år, menar Gustafsson.
– I fjol hade vi en riktig smäll i Tjuvholmsundet. Och åren innan var det två båtar som körde in i varandra i Marahamn.
Kustbevakningen var på olycksplatsen utanför Södra hamn på torsdagskvällen.
– Jag kan inte uttala mig om olyckan eftersom vi står under förundersökningssekretess och kan bli kallade som vittnen.
Tittar man på bilderna från olyckan verkar det tydligt att aluminiumbåten kommit från höger, eftersom den kört in i plastbåtens högra sida. Till sjöss gäller samma högerregel som i vägtrafiken, konstaterar Gustafsson.
– Så är det. Men det finns faktorer som kan påverka detta. Om man exempelvis kör i för hög hastighet i dimma, mörker eller i andra faktorer som påverkar sikten. Då brister man i gott sjömanskap och kan bli fälld för vårdslöshet i sjötrafik. Men som sagt, det här gäller generellt. Vad som hänt gäller i den senaste olyckan uttalar jag mig inte om.