Idag kom nyheten om att Nordea ska göra sig av med 4000 anställda samt 2000 konsulter (läs mer om det här). Nedskärningarna kommer att drabba anställda i Norge, Danmark, Sverige och Finland.
– Vi har tyvärr inga siffror hur det kommer att påverka. Det finns inte ens siffror för hur det ska fördelas över de fyra nordiska länderna, säger Janina Pfalzer, pressekreterare.
Syftet är att minska kostnaderna för att frigöra utrymme till att transformera banken till att bli mer digital. Norrbottens Media har skrivit om led i detta och bland annat berättat om hur bankkontoret i Boden och Luleå minskat på drop-in-tiderna (läs här).
Kan du ge några exempel på vad hur banken satsar på det digitala?
– Vi har ambitionen att ge råd till så många som möjligt men vi hinner inte det, därför kommer vi att lansera en rådgivningsrobot i december. Roboten kommer att ställa frågor och utifrån frågorna ge ett förslag på hur man kan spara. Roboten ger fem olika portföljs förslag med olika mått av risk.
Finns det någon negativ aspekt med denna rådgivningsrobot?
– Egentligen inte. Det är så otroligt viktigt att börja spara. I och med att pensionssystemet gjorts om och väldigt mycket ansvar har lagts på den enskilda att spara, kommer den allmänna pensionen att bli lägre. Många kan bli negativt överraskade. Vi försöker få som många som möjligt att börja spara genom att göra det enkelt att komma igång, säger Janina Pfalzer.