Moderat i norr kritiserar partikollegan

Norrbotniabanan är en krigsförklaring mot Stockholmsregionen, anser en tung moderat i Stockholm. Nu kommer svar på tal från en partiföreträdare i Skellefteå.

Foto: Göran Ström

Norrbotten2016-09-27 16:02

Stockholms moderata trafiklandstingsråd, Kristoffer Tamsons, har rört upp känslor i norr. Detta efter ett uttalande i Svenska Dagbladet om att Norrbotniabanan är en oseriös och provocerande krigsförklaring mot Stockholmsregionen.

Tamsons har bland annat fått kritik av länsstyrelsens näringslivschef i Norrbotten.

LÄS MER: "Det är förenklad populism"

Nu kommer kritik från de egna leden. Anders Löwenhöök, moderat oppositionsråd i Skellefteå, menar att Stockholm behöver Norrbotniabanan. Det finns ingen mer plats på järnvägen mellan Luleå och Umeå för det tunga godset som ska söderut för vidareförädling, menar han. För att stärka konkurrenskraften och utveckla näringslivet i norr måste kapaciteten förbättras och driftosäkerheten åtgärdas, skriver han i ett pressmeddelande.

– För att ge ett exempel på råvarornas betydelse för Sverige har malmens brytningsvärde från norr ett värde av 25 miljarder. Detta vidareförädlas till 550 miljarder söderut i Sverige och ytterligare lika mycket ute i Europa. Det innebär viktiga arbetstillfällen och med Norrbotniabanan får vi en stärkt konkurrenskraft, ökad kapacitet på järnväg och därmed en tillväxt med nya intäkter till statskassan. Detta möjliggör i sin tur en fortsatt utbyggnad av infrastrukturen i Stockholm eller på andra platser i Sverige, säger Löwenhöök i ett pressmeddelande.

– Vi ser att Sverige hänger ihop. Lika mycket som norra Sverige behöver Stockholm behöver Stockholm norra Sverige.

Lorens Burman, ordförande i Norrbotniabanegruppen, har en viss förståelse för Tamsons frustration. Det är något som många regioner i Sverige kan instämma med gällande deras egen infrastruktur, skriver hon i samma pressmeddelande.

– Ett exempel på detta är att när den senaste nationella transportplanen presenterades 2014 fick de fyra nordligaste länen, tillsammans, i runda slängar 3,4 % av de namngivna objekten i planen trots att landarealen motsvarar 54,9 % av Sveriges yta, säger Burman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om