Stockholmsmoderat: Norrbotniabanan – en krigsförklaring

Byggstarten för Norrbotniabanan glädjer inte alla. Satsningen är oseriös, provocerande och en krigsförklaring mot Stockholm, anser en moderatpolitiker.

KRIGSFÖRKLARING. Norrbotniabanan tar resurser från samhällsekonomiskt viktigare projekt, anser den moderata Stockholmspolitikern Kristoffer Tamsons.

KRIGSFÖRKLARING. Norrbotniabanan tar resurser från samhällsekonomiskt viktigare projekt, anser den moderata Stockholmspolitikern Kristoffer Tamsons.

Foto: Göran Ström, Anna Molander/SLL

Norrbotten2016-09-27 15:44

Nyligen aviserade regeringen en byggstart av den för många så efterfrågade Norrbotniabanan. Enligt planen ska den första etappen börja byggas 2018. Det rör sig då om en mil järnväg, mellan Umeå och Dåva. Förespråkare ser det som en hett efterlängtad sträcka som möjliggör järnvägstransporter till bland annat två viktiga kraftvärmeverk.

Men alla är inte lika glada i satsningen – tvärtom. En tung politiker i Stockholm, trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), rasar i dag mot satsningen i norr. Tamsons menar att regeringens tumme upp för Norrbotniabanan är en krigsförklaring mot Stockholm.

– Stockholm är satt på undantag när det gäller drift och underhåll av vägar. Nästa år satsas 200 miljoner över hela landet, och i bästa fall kan väl Stockholm få några miljoner. Sedan lär det ju komma ytterligare satsningar på Norrbotniabanan som tar resurser för samhällsekonomiskt viktigare projekt. Det är inte seriöst, det är provocerande och en krigsförklaring mot Stockholmsregionen, säger Kristoffer Tamsons till Svenska Dagbladet.

Uttalandet väcker starka reaktioner i norr.

– Vi börjar bli relativt vana med den här typen av populistiska utspel som har inte har förankring i den svenska realekonomin. Det är populism som inte har någon verklighetsförankring och som inte tar hänsyn till hur komplexa infrastrukturprojekt är, säger Andreas Lind, chef på näringslivsenheten på länsstyrelsen i Norrbotten.

Länsstyrelsen är med och medfinansierar arbetet med att få till stånd en norrbotniabana. Lind menar att projektet om något är samhällsekonomiskt lönsamt. Han kallar det rentav för Norrbottens långsiktigt viktigaste infrastrukturprojekt.

– Det är en grundförutsättning för att vi ska kunna ha en långsiktigt stark ekonomi i Sverige med tanke på den råvaruberoende ekonomi vi har.

Redan i dag finns det stora problem i järnvägstransporterna. Lind lyfter fram stambanesträckan mellan Bastuträsk och Boden som länge haft dålig rälsstandard med urspårningar som följd.

– Det om något visar på hur pass sårbara vi är. Faktum är att många norrbottniska företagare sedan länge har frångått från järnvägen som sin primära transportlösning och nu kör lastbil istället.

Men stora aktörer som SSAB och LKAB är beroende av ett fungerande järnvägsnät.

– De stora kör men det görs med allt för stora avbrott och dålig leverenssäkerhet.

Lind tycker inte att olika infrastrukturprojekt kan ställas mot varandra.

– Frågor om infrastruktur är mer komplexa än där man vill göra gällande att man ska ställa en satsning mot en annan. Sen är det så att Stockholm också har stora behov som måste tillgodoses. Men stora satsningar i Stockholmsregionen gör inte att vi inte kan ha stora satsningar här.

Norrbotniabanan skulle på lång sikt leda till stärkta industrier och en ökad bruttonationalprodukt. Vilket i sin tur ger de skatteintäkter som bland annat kan användas i Stockholmsregionen.

– Allt det här hänger ihop, säger Andreas Lind.

NSD har sökt Kristoffer Tamsons som ska återkomma med kommentarer. Under tiden meddelar hans presskontakt att han inte är emot Norrbotniabanan i sig. Han är emot att regeringen drar igång infrastrukturprojekt utan att finansieringen är på plats och befarar att det kan slå mot drift och underhåll av befintliga vägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om