Målet: En mötesfri E10

Trafikverkets långsiktiga mål är att göra E 10 mötesfri. Men än är vägen dit lång.

Norrbotten2015-08-10 10:09

Sommartider är asfalteringstider på vägarna. Men på den olycksdrabbade E 10 sker även annat. I sommar breddas och förstärks vägen på sträckan Svappavaara–Mertainen. Här blir det även mitträcken.

Enligt planerna ska sträckan Avvakko – Lapeasuando åtgärdas nästa år. Då planeras det också för att bygga en gång- och cykelväg i Skaulo.

Sträckan Avvakko–Lappeasuando är smal och har dålig standard. Vidare är sikten dålig och det är svårt att göra säkra omkörningar.

Här planeras det för att göra sträckan mötesfri. En eventuell breddning får dock inte bli ett hinder för rennäringen – då många har sina flyttleder över vägen.

För den tunga trafiken är Muorjevaarabackarna ett problem, främst vintertid. 2017 är det tänkt att arbetena med en ny sträckning, med mindre lutningar, ska påbörjas.

Även längre söderut på E 10 väntar omfattande vägarbeten – men troligtvis inte förrän om 3­–4 år.

Enligt planerna ska sträckan Morjärv–Svartbyn göras om till en mötesfri 2+1 väg.

LÄS MER: Åkeribranschens krav: Mer pengar till E10

I Kollaribacken ska det blir ett stigningsfält. Någon tidsplan för när jobben kan starta är ännu inte presenterad.

Enligt Trafikverkets beräkningar räddar mitträckena många liv, kanske dödsolyckorna minskat med 80 procent.

– Det är svårt att exakt ange en siffra för hur stor andel mitträcken räddar i liv. Det vi vet är att där fysisk mittseparering sätts upp så omkommer väldigt få personer i mötesolyckor, säger Åsa Viklund, regional säkerhetschef på Trafikverket.

Hon påpekar dock att räckena inte alltid är den ultimata lösningen. Hänsyn måste också tas till hur mycket trafik det är på sträckan och vilken hastighet som är tillåten.

– Vi talar om att bäst effekt av mitträcken har vi om det är högre flöden än 2000 fordon/dygn (vilket medför högre risk för just mötesolyckor) i medeltal och en hastighet högre än 80 km/h.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!