Två bilar från åkeriet trafikerar E 10 fem dagar i veckan.
– Vi brukar säga att vi passerar varje ställe fyra gånger varje dag, säger Lindström som menar att E 10 är otroligt lågprioriterad från statsmaktens sida.
Han berättar också att han i sommar kört på små riksvägar i södra Sverige – vägar som många gånger är bättre än E 10.
Vissa chaufförer som kört sträckan första gången kan när de är tillbaka i Luleå säger att de aldrig mer vill köra E 10.
– De är livrädda. Det handlar om hela sträckan egentligen men Stenbron till Svappavaara är värst. Där har vi i sommar har vi förlorat två backspeglar i möten med andra lastbilar. Och i fjol var vi i diket två gånger.
Det är inte bara smala vägar och andra bilister som ställer till problem.
– Renarna är ett jätteproblem. Jag förstår inte varför man inte har viltstängsel?
LÄS MER: Målet: En mötesfri E10
Från åkeribranschen finns även önskemål om att sträckan ska saltas hårdare, för att ge ett bättre vägunderlag.
Men saltet har en baksida – den får renarna att bege sig ut på vägen.
– Egentligen vill jag ha 2+1 hela vägen från Töre. Det är det minsta som måste göras.
Att ett nytt Kiruna ska byggas och att bara en väg leder dit är en ekvation som han har svårt att få ihop. Just med tanke på hur olycksdrabbad vägen är.
– Fram till Gällivare är väl vägen rätt okej, men därifrån till Kiruna är den riktigt usel. Om något händer är det en katastrof, eftersom det blir stopp i trafiken, säger Lindström som även sitter i styrelsen för Sveriges åkeriföretag.
Om du fick bestämma vad skulle du då prioritera på sträckan?
– 2+1 plus renstängsel. Vi kör på Umeå också och det är rena drömmen jämfört med E 10 som vi kallar för dödens väg. Jag är glad varje gång chaufförerna kommer levande hem.
Från åkeribranschen är budskapet glasklart – Trafikverket måste göra omprioriteringar i sin budget.
– Pengarna hit är som att spotta i havet.
Andreas Lindström medger att det finns problem även längre söderut på E 10, bland annat sträckor där vägen inte lämpar sig för omkörningar.
– Vi har även problem med halka vid Överkalix då det bildas dagg på vägbanan.
Nöjd är han däremot med Trafikverket satsningar på att separera filerna genom att sätta upp mitträcken.
– Mitträcken är bra. Bilarna kan få materiella skador, men det inträffar sällan dödsolyckor.