LLT Luleås sorgebarn

Luleå lokaltrafik gör en förlust på fem miljoner kronor. Samtidigt överträffar Luleå energi alla förväntningar med en vinst på nästan 144 miljoner.

Minusresultat. LTT:s avgående vd Karl-Johan Gramner kommenterar.

Minusresultat. LTT:s avgående vd Karl-Johan Gramner kommenterar.

Foto: Elisabeth Hedman

Luleå2018-03-13 05:00

De kommunala bolagens resultat framgår av Luleå kommuns årsredovisning för 2017.

Prognosen för Luleå energis resultat, som gjordes så sent som i början av december, var 115–120 miljoner. Det visade sig bli 143,9 miljoner. Även Lulebo gör en stark vinst, 52 miljoner.

– Det är roligt att vi har välskötta bolag. Luleå energi har låga taxor sett till hela landet och Lulebos vinst härrör ur driften, inte ur försäljningar. LLT behöver vi jobba mer med. Bolaget har gjort stora satsningar där teknikomställningen till miljöbränsle och el är det huvudsakliga. Resultatet är inget vi är bekymrade eller oroliga för, säger kommunalrådet Niklas Nordström (S).

Läs mer: Sundström ska säkra Luleås guldkalv

För LLT var förlusten väntad.

– Det var faktiskt lite bättre än planerat. Vi hade budgeterat för ett större minus. Anledningen till förlusten är att vi hade ett antal ofinansierade investeringar som vi och styrelsen ansåg att vi behövde göra, säger Karl-Johan Gramner, vd för LLT.

Investeringarna är dels i nya bussar men även kopplade till den fossilfria driften och verkstad samt servicehall.

– Diskussioner med ägaren har pågått och vi har ju fått förlusttäckning och ytterligare finansiering. Från 2018 kommer det se annorlunda ut. Vi budgeterar med ett nollresultat trots att vi fortsätter på hög investeringsnivå, säger Gramner.

Läs mer: Flytta eller bygga ut?

Förra veckan tvingades LLT ställa in turer beroende på sjuka och sportlovslediga busschaufförer.

– Det är brist på chaufförer. När influensan slår till, som den gjorde förra veckan, då får vi problem. Det är naturligtvis ingen önskvärd situation, säger Karl-Johan Gramner.

LLT har cirka 150 busschaufförer anställda, varav cirka 45 är timanställda.

– Vi har ute annonser nu och söker 14 nya busschaufförer.

Bussbolaget har även haft problem med kalla bussar. När Kommunhälsan kontrollerat temperaturen har fem bussar visat sig vara för kalla, vilket innebär att LLT riskerar böter på 125 000 kronor. Temperaturen ska vara minst fem plusgrader på förarplatsen och minst tio plusgrader i tilluften via defrostersystemet.

LLT vidtar nu åtgärder i form av att temperatursensorer monteras i bussarna.

– Vi ska försöka få en bättre realtidsuppföljning så att vi har kontinuerlig koll på bussarna som är i trafik, säger Gramner.

Bokslut, kommunala bolag

Luleå energi AB: + 143,9 milj.

Lulebo AB: + 52,7 milj.

Luleå lokaltrafik AB: – 5 milj.

Luleå miljöresurs AB (tidigare Luleå renhållning) + 11,6 milj.

Luleå hamn AB: + 14, 8 milj.

Nordiskt flygteknikcentrum AB: – 1 milj.

Kronan exploatering AB: + 28 000 (avvecklat bolag).

Sammanställningen gäller 2017.

Källa: Luleå kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om