De sex skolnedläggningarna kommer att prövas av förvaltningsrätten. Det står klart sedan såväl samordningsgruppen Hela kommunen ska leva och lära – HKSLOL – som politiker i opposition menar att besluten inte borde fattas av barn- och utbildningsnämnden, utan av kommunfullmäktige. De tar stöd av kommunallagen som anger att ärenden av ”principiell beskaffenhet” och därför ska tas just i fullmäktige.
– Normalt brukar vi låta medborgarna överklaga men i detta fall är det så pass viktigt att vi partier i opposition kanske gör det också. Nämnden bryter mot kommunallagen i dag, sa exempelvis Thomas Söderström (L) efter ödesbesluten i stadshusets sessionssal.
HKSLOL har meddelat att de tänker ansöka om en laglighetsprövning, så fort nämndsprotokollet är justerat den 30 april.
Läs mer: Hotet mot skolorna: Kommunjuristen: Skolbesluten ska tas i fullmäktige
Läs mer: Givet att beslutet överklagas
Läs mer: De överklagar – och planerar folkomröstning
– Överklagan ska ha inkommit senast tre veckor efter att protokollet är justerat, säger Mona Ejnestrand, kommunjurist inom Luleå kommun.
Samtidigt yrkar samordningsgruppen om så kallad inhibition – det vill säga att skolnedläggningarna måste vänta tills beslutet har vunnit laga kraft.
– Om förvaltningsrätten fastställer en inhibition, då kan inte beslutet verkställas. Det blir helt enkelt ett förbud mot det.
Vad drabbar kommunen om man inte följer inhibitionen?
– Det vore domstolstrots. Man måste respektera ett beslut om inhibition.
Och ett beslut om inhibition kan komma inom bara några veckor.
– Förvaltningsrätten har krav på sig att meddela inhibitionsbeslut skyndsamt. Det brukar handla om dagar, högst en vecka, säger Mona Ejnestrand.
Även om HKSLOL får avslag på inhibitionen, kan det vara riskabelt att börja effektuera skolnedläggningarna.
– Kommunen måste göra en avvägning om de ska ta risken att fortsätta att verkställa beslutet, för det kan upphävas även utan ett beslut om inhibition.
Däremot kan själva laglighetsprövningen dröja i flera månader.
– Förvaltningsrätten har många andra ärenden som står på tur, så det handlar om hur långa handläggningstiderna blir.
Har medborgarna tillräckligt för en överklagan och en laglighetsprövning?
– Det vågar jag inte uttala mig om. Rätten tittar inte på om ”rätt” beslut har fattats ett eller inte, utan man tittar enbart på lagligheten av beslutet. Och man kan ju se detta på två sätt, argumentera för båda. Min bedömning är att detta är ett fullmäktigebeslut, men förvaltningsrätten kan komma till en annan slutsats, säger kommunjurist Mona Ejnestrand.