Experten: "18-åringen kan frias"

Dödsolyckans osäkra bevisläge plågar polis och åklagare. Den 18-årige bilföraren kan frias helt från misstanken att ha orsakat småbarnsmammans död. "Det kanske inte ens räcker till åtal", säger rättsexpert Sven-Erik Alhem.

RÄTTSEXPERTEN. "Hade vi haft teknisk bevisning som sa att det var rött för föraren, då vore läget oomkullrunkeligt", säger Sven-Erik Alhem.

RÄTTSEXPERTEN. "Hade vi haft teknisk bevisning som sa att det var rött för föraren, då vore läget oomkullrunkeligt", säger Sven-Erik Alhem.

Foto: Kurt Engström

Luleå2018-01-04 18:44

Polisens åklagarledda förundersökning efter den tragiska olyckan i korsningen nedanför Pontusbadet står inför svåra utmaningar, bland annat dessa:

1. Det finns ingen teknisk bevisning gällande trafikljusen vid olyckstillfället

Läs mer: Dödsolyckan: Trafikljusen – ett mysterium

Läs mer: Dödsolyckan: Bilens "svarta låda" "kan ge svar

2. Vittnesuppgifterna kan vara direkt motstridiga

3. Ytterligare två anonyma vittnen som påstår sig ha sett olyckan vågar inte kontakta polisen

Läs mer: De såg dödsolyckan – vågar inte träda fram

Läs mer: Familjens vädjan till anonyma vittnena: "Träd fram"

Förre överåklagare Sven-Erik Alhem, förbundsordförande i Brottsofferjourernas riksförbund, har satt sig in i vår rapportering av händelsen och beklagar att de anonyma vittnena inte ger sig tillkänna.

– Jag vädjar till dem att träda fram. Tänk på konsekvenserna för de anhöriga om de inte får klarhet i hur olyckan gick till. Ett livslångt lidande. Och vittnenas samvete blir belastat långt framöver.

Han reagerar också över att vittnena hänvisar till att "vittnesskyddet fungerar dåligt" i Sverige.

– Grundlöst att det skulle föreligga en vittnesskyddssituation här. Inte den minsta tillstymmelse till att det skulle vara farligt för dem att vittna.

Sven-Erik Alhem menar att parets oro färgas av den allmänna debatten kring vittnesskydd, i samband med pågående grövre brottsutredningar i storstadsområdena.

– Tyvärr har det spridit sig en oberättigad uppfattning hos vittnen och bevispersoner, även hos målsäganden, att man inte ska vända sig till polisen, då det kan bli surt efteråt. Men i 99,99 procent av fallen är rädslan fullständigt utan grund.

I skrivande stund finns bara fyra vittnen till dödsolyckan, utöver den misstänkte bilföraren. I övrigt har polisen att förlita sig på den tekniska stödbevisningen.

– Hade vi haft teknisk bevisning som sa att det var rött för föraren, då vore läget oomkullrunkeligt, som jag brukar säga, menar Alhem.

LÄS MER: Frias från misstankar om rattfylleri

Hur tungt vägande är vittnesmålen från de två män som färdades i 18-åringens bil?

– Bevisvärdet hos dem som befinner sig i samma fordon som den misstänkte är relativt lågt i allmänhet, eftersom de ofta tar parti för den som kör.

Däremot fäster Sven-Erik Alhem stor vikt vid vittnesmålen från vittnesparet strax bakom 18-åringens bil längs Bodenvägen.

– Där finns rika möjligheter att få vägledning i orsakerna till olyckan, eftersom det är uppgifter från utomstående utan koppling till den misstänkte.

Men utan teknisk bevisning gällande trafikljusens aktuella signaler kan ändå ett ”ord mot ord”-scenario föreligga, där de olika vittnena ger motstridiga uppgifter.

– I händelse av att åtal väcks råder fri bevisprövning och då är det slutligt domstolen som får värdera de olika vittnesmålen och stödbevisningen

Kan 18-åringen frias från misstankarna gällande grovt vållande till annans död eller grov vårdslöshet i trafik?

– Ja, det kan han. Om åklagaren inte uppnår tillräckligt med bevisning, så att hon kan emotse en fällande dom, då räcker det inte ens till åtal, säger Sven-Erik Alhem.

Fotnot: Kammaråklagare Ulla-Karin Lindström vill inte kommentera förundersökningen under torsdagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om