I regionstyrelsen den 31 oktober satte sig SJVP, M, C och L emot förslaget att fullfölja betalningsplanen och gå in med ytterligare en miljon kronor i Arctic link AB, Norrbottens gemensamma flygbolag med Uleåborgs stad och Troms fylke. Partierna ville inte heller se en likvidation av bolaget, utan föredrog en konkurs.
– Vi ska inte betala det här bara för att det ska gå snyggt till. Konkurs är också laga ordning, sade Kenneth Backgård (SJVP) den 31 oktober.
Läs mer: Tromsöflyget fortsätter att kosta pengar
Läs mer: Flygbolaget kan gå i konkurs
På torsdagen ska regionfullmäktige fatta det definitiva beslutet – och nu har Backgård och hans samarbetspartners bytt fot och kommer att gå med på likvidationen och att fullfölja betalningsplanen, som innebär att Region Norrbotten gått in med 25 miljoner kronor under en femårsperiod.
Skälen till vändningen är flera, enligt Backgård. Dels är bolaget inte konkursmässigt, dels kan regionen få tillbaka pengar i ett senare skede. Dessutom har både Uleåborg och Troms betalat i förskott och om Norrbotten inte skulle betala sin del kan de driva saken juridiskt.
Flyglinjen Luleå–Uleåborg–Tromsö upphörde i våras, när operatören Nextjet gick i konkurs.
Vi återkommer med mer information under dagen.
Uppdatering 15.18
Regionfullmäktige har röstat för att fullfölja betalningsplanen och gå vidare med likvidationen.
Kenneth Backgård och Nils-Olov Lindfors (C) anger tre skäl till att de ändrat sig: enligt den jurist som ansvarar för likvidationen är bolaget inte på obestånd, de vill undvika att Troms och Uleåborg inleder en rättslig process mot Region Norrbotten – och de signaler de fått av juristen talar för att Norrbotten kan få pengar tillbaka när respittiden går ut i början av 2019 och bolaget kan avvecklas.
– Inga fordringar har inkommit från fordringsägare hittills. Det tyder på att det sannolikt blir pengar över, säger Lindfors.
Backgård konstaterar att en rättsprocess förmodligen hade blivit dyrare än att fullfölja betalningsplanen. Han ser agerandet som att den nya ledningen "städar upp" efter sina företrädare.
– Vi står fortfarande för att det här var ett jättedåligt projekt. En främmande fågel i boet, säger han.
Johannes Sundelin (S) säger att han tycker att det är bra att SJVP, M och C har ändrat sig och att det är viktigt att Norrbotten tar sitt ansvar för att regionen ska ha ett gott rykte som samarbetspartner i framtiden. Han håller med om att projektet inte var lyckat, men tycker inte att det får göras representativt för allt regionalt utvecklingsarbete.
– Ibland måste man våga satsa. Det handlar om 25 miljoner, fördelat över fyra år, i en budget på nio miljarder per år, säger Sundelin.