Transport om dödsolyckan: "Utländska förare är slavar"

Ännu en lastbilsförare omkom i en svår singelolycka längs E10 i helgen. Transportarbetareförbundet kräver bättre vägar i norr – och varnar samtidigt för de utländska åkeriföretagen. "Organiserad kriminell verksamhet – chaufförerna är mer eller mindre slavar", säger avdelningsordförande Robert Savela.

En utländsk lastbilsförare dog i ännu en svår olycka i Norrbotten i helgen. "Det satsas inte tillräckligt på infrastrukturen i norr. Anhöriga ska inte behöva begrava alla dessa olycksoffer i yrkestrafiken", säger Robert Savela, avdelningsordförande inom Transportarbetareförbundet.

En utländsk lastbilsförare dog i ännu en svår olycka i Norrbotten i helgen. "Det satsas inte tillräckligt på infrastrukturen i norr. Anhöriga ska inte behöva begrava alla dessa olycksoffer i yrkestrafiken", säger Robert Savela, avdelningsordförande inom Transportarbetareförbundet.

Foto: Nils Johansson

Luleå2019-01-20 17:59

Singelolyckan inträffade strax utanför Morjärv vid 08.30-tiden i lördags. En lastbil körde av vägen och den manlige föraren dog i kraschen. Polisen har ännu inte kunnat bekräfta mannens identitet men uppger att han var en utländsk medborgare.

Detta var den tredje svåra dödsolyckan med lastbil inblandad på kort tid i Norrbotten.

I december omkom en 45-årig man som körde en malmtransport från Kaunisvaara och i förra helgen dog sex schweziska medborgare efter en krock med en annan malmlastbil.

Läs mer: Flera döda efter frontalkrock

Läs mer: Han dog i malmbilsolyckan

Transportarbetareförbundet konstaterade nyligen i en rapport att totalt sju svenska lastbilsförare dog under 2018. Utanför statistiken finns minst tio omkomna utländska chaufförer de senaste åren.

Robert Savela, avdelningsordförande i Norrbotten, kommenterar inte helgens olycka specifikt, men pekar på stora skillnader i arbetsvillkoren.

– De utländska lever och bor i sina lastbilar, har en helt annan tidspress och måste leverera godset i tid för att få betalt. De svenska reglerna följs i princip inte alls. Vi vet att det finns en förekomst av alkohol och droger.

Utländska förare har ofta också sämre fordon, menar Robert Savela.

– Deras vinterdäck är inte lämpade för det nordiska klimatet. Sen finns risken att de överhuvudtaget inte vet hur väglagen är i norr.

Svenska åkerier kan i sin tur inte konkurrera med de utländska, som inte följer regelverk och säkerhetsföreskrifter.

– Det finns en kontrollfunktion för de svenska åkeriföretagen, med både polis och skattemyndighet. Men utländska förare slänger bara boten, om de åker fast för fortkörning, har fel på lasten, eller bryter mot kör- och vilotidsreglerna, säger Robert Savela.

Transport har också kartlagt ett antal utländska åkeriföretag som enligt fackförbundet inte följer svenska lagar.

– Ren och skär organiserad kriminell verksamhet, där chaufförerna är mer eller mindre slavar.

Men EU-direktiven styr den fria rörligheten, vilket gör Transportarbetareförbundet maktlösa.

– Direktiven går över svensk lag, vilket innebär att Sverige inte får sätta upp handelshinder i form av krav på förbättrade arbetsvillkor.

Utöver problematiken med de utländska förarna kräver Transport att staten och Trafikverket skjuter till mer pengar för att rusta upp den hårt olycksdrabbade E10.

– E10 är vår livsnerv, med alla transporter för exempelvis gruvnäringen, och den måste breddas ännu mer. Tyvärr innebär detta enorma kostnader och de pengarna finns inte. Lägger man mer pengar på E10, tas det från sträckor längs E4 som också är hårt olycksdrabbade.

– Det satsas inte tillräckligt på infrastrukturen i norr. Anhöriga ska inte behöva begrava alla dessa olycksoffer i yrkestrafiken. Dessutom är infrastrukturen viktig för regionens industri och tillväxt, säger Robert Savela.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!