Sveriges största muddringsprojekt i full gång

Volymen muddermassor som hanteras i Projekt Malmporten motsvarar 37 fyllda Globenarenor enligt Sjöfartsverket. Ett av världens största mudderverk är på plats i Luleå och medverkar i arbetet.

Ett av världens största grävmudderverk, Magnor, är delaktig i Projekt Malmporten som väntas bli klart till 2029.

Ett av världens största grävmudderverk, Magnor, är delaktig i Projekt Malmporten som väntas bli klart till 2029.

Foto: Boskalis

Luleå2024-07-25 09:00

Projekt Malmporten ska omvandla Luleå hamn, som redan är Sveriges tredje största transporthamn, till en djuphamn med nya farleder, landytor för lagring av gods och infrastruktur. Totalt kommer 21 miljoner kubikmeter muddermassor att hanteras i projektet. Volymen motsvarar cirka 37 fyllda Globenarenor.

– Efter många års planering och förberedelser känns det väldigt bra att vi nu kan påbörja arbetet på riktigt. Det är ett viktigt projekt och vi känner en stolthet för att nu kunna köra i gång, säger Max Bjurström, projektledare på Sjöfartsverket.

undefined
Max Bjurström, projektledare sjöfartsverket, tycker det känns bra att projektet är igång efter många år av planering.

Redan 2015 lämnade Luleå hamn och Sjöfartsverket in tillståndsansökan till Mark- och miljödomstolen. Den 19 juli 2024 gick Projekt Malmporten ut med beskedet att mudderverket Magnor anlänt till Luleå och därigenom kunde muddringen börja på riktigt. Ett mudderverk används för att fördjupa en farled eller hamn. I Luleå ska man fördjupa en sommarfarled och en vinterfarled, samt fördjupa hamnen till en djuphamn.

– När projektet väl är klart har vi en ny djuphamn som har förutsättningar att ta emot fler och större fartyg. Med tanke på de stora industrietableringarna som pågår just nu är det glädjande att vi är i gång med arbetet, säger Linda Wikman, projektledare på Luleå hamn.

Läs mer om framtiden i Luleå hamn. 

Först 2029 planeras den nya djuphamnen vara i drift. Mudderverket Magnor, som finns i Luleå, är ett av världens största. Med en vikt på 1000 ton och en skopa som är 40 kubikmeter stor kan verket gräva ned till 30 meters djup. Med hjälp av stödben som förankras i botten kan verket förflytta sig 10 meter åt gången. Just nu ligger Magnor vid kajen för reparation.

– Det är ett otroligt slitage på maskinerna vid muddring, man går in och bunkrar varannan vecka ungefär. Det är helt normalt vid den här typen av arbete, säger Max Bjurström.

undefined
Mudderverket Optimus muddrar också i Projekt Malmporten.

Malmporten beskrivs av sjöfartsverket som det största muddringsprojektet i Sverige i modern tid. Mudderverket Simson, som är nästintill lika stor som Magnor, har anslutit till muddringsarbetet som nu pågår efter Sandgrönnleden.

Projektetet beräknas kosta fem miljarder kronor och är ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Luleå hamn AB, Luleå kommun och Trafikverket. EU-fonden Connecting Europe Facility(CEF) bidrar med upp till 2 480 000 euro. Northern Dimension partership on Transport Logistics (NDPTL) stödjer också projektet via Nordiska Investeringsbanken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!