Smedjegatan utreds igen

Smedjegatan ska åter utredas. Den ökande busstrafiken gör gatan för trång.

SMEDJEGATAN.Trafiken 
på Smedjegatan är en het fråga i Luleå.

SMEDJEGATAN.Trafiken på Smedjegatan är en het fråga i Luleå.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2015-06-15 16:13

Trafiken på Smedjegatan är en het fråga i Luleå. Senast 2012 satte socialdemokraterna ner foten och det beslutades att den skulle vara öppen för både buss- och biltrafik. Men nu ska trafiken åter utredas. Enligt stadsbyggnadsförvaltningen gör den ökande busstrafiken i Luleå att det börjar bli trångt om plats på Smedjegatan.

Ordföranden i stadsbyggnadsnämnden Lenitha Ericsson (S) vill dock inte peka på en möjlig stängning av Smedjegatan ännu.

– Det här handlar om en trafikstrategi i stort. Man kan inte lyfta ut en enskild gatan, säger hon.

Nämnden skriver dock att: ”Det är idag problem med hållplatsutrymme för den ökande busstrafiken och trångt för gående och cyklister att passera lokaltrafikens huvudhållplats. Smedjegatans utveckling som huvudhållplats och biltrafikens vara eller inte vara längs gatan kommer därför att utredas under arbetet med trafikstrategin.”

Lentiha Ericsson menar också att det är svårt att få alla att samsas.

– Vi ska ju prioritera cykel- och gångtrafik och då är det här en av de delar som vi måste ta hänsyn till, säger hon.

Enligt det beslut som fattades i Tekniska nämnden förra året är en cykelbana längs Smedjegatan prioriterad. Även gator som Kungsgatan,Residensgatan, Rådstugatan, Skeppsbrogatan, och

Småbåtsgatan är prioriterade för att få cykelbanor.

Läs: NSD:s krönikör Elisabeth Hedmans åsikt i frågan

För 13 år sedan vill Socialdemokraterna göra Smedjegatan till en renodlad bussgata. Sedan ersatte Karl Petersen Ulla Ölvebro som kommunalråd och han lät Luleåborna rösta om frågan.2003 kom avgörandet. Sju av tio var för att tillåta både bilar och bussar.

Läs: Dokument Smedjegatan

Arbetet med en ny trafikstrategi ska inledas i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om