Räddaren i nöden är tillbaka i länet

Gestamp hardtech blöder, trots högt ordertryck. Volvos senaste bilmodell har drabbats av flera försenade leveranser. Nu ska Northlands förra vd Johan Balck försöka rädda ännu ett storföretag i länet.

COMEBACK. I tre omgångar har Johan Balck varit inne och försökt rädda norrbottniska storföretag. Nu är det Gestamp hardtechs tur. Under året har företaget haft 		problem med sina leveranser till storkunden Volvo. Detta måste ändras innan det är för sent.

COMEBACK. I tre omgångar har Johan Balck varit inne och försökt rädda norrbottniska storföretag. Nu är det Gestamp hardtechs tur. Under året har företaget haft problem med sina leveranser till storkunden Volvo. Detta måste ändras innan det är för sent.

Foto: Kristofer Naess

LULEÅ2016-01-05 06:00

Förra året gjordes en stor investering i bildelsföretaget Gestamp hardtech. Sammanlagt 100 miljoner kronor investerades i Luleå, bland annat i en ny linje för tillverkning av 23 delar till nya Volvon XC90. Ordern från Volvo var tänkt att vände år av röda förlustsiffror till vinst.

Läs mer: Gestamp satsar - hoppas på Volvo

Men så har det inte blivit.

I slutet av sommaren ringde det i Johan Balcks telefon. Efter den turbulenta konkursen av Northland lämnade han länet och under några månader utförde han konsultuppdrag i olika delar av världen. Nu behövdes hans hjälp åter i Norrbotten.

– Jag tycker om när det finns en utmaning, när det finns att göra. Att bara sitta och vara chef är inte min styrka, säger han.

Läs mer: "Nu ska jag söka jobb för första gången i mitt liv"

Det är hans tredje räddningsprojekt i länet. Northland resources gick i konkurs. Ferruform ökade sin effektivitet med 30 procent. På Gestamp hardtech finns mycket att jobba med. Målet att vända till vinst i år är långt borta.

– Det kommer nog inte ske nästa år heller. Normalt brukar det ta två till tre år att vända ett bolag som är i den här situationen. Vi kommer förlora pengar ett tag till.

Leveranserna till Volvo har varit sena och delarna har i många fall haft dålig kvalité.

– Volvo har inte fått dåliga produkter av oss, men vi har inte fått fram tillräckligt många bra produkter till dom. Den Volvomodellen har sålt väldigt bra. Vi har haft svårt att komma igång och efterfrågan på den bilmodellen har varit enormt hög, säger Johan Balck.

– Vi har fått sortera ut flera produkter, för det är jätteviktigt att vi levererar hundraprocentiga Volvodelar. Volvo står för nästan för halva vårt kundunderlag.

Biltillverkaren har inte varit nöjd med insatsen.

– Självklart är det så att om en leverantör inte levererar precis det man vill och inte lyckas så är man inte nöjda med det. Däremot är de nöjda med den återhämtning vi gjort.

Under hösten har leveransproblemen lösts. Men fortfarande finns mycket att göra internt.

– Alla måste veta vår situation. Det har fungerat bra och alla är måna om att vi måste ta ett steg i rätt riktning. Nu förstärkt vårt ledarskap med fler närvarande chefer under alla skiften, säger han.

Själv är han inne på kontoret under mellandagarna, mycket för att synas bland personalen.

– Vi måste nu titta på effektiviteten. Och bli tio till femton procent bättre per år under ett antal år. Det visade man på Ferruform att det gick, även om ingen trodde på det, säger han.

Han tar en sväng ut i verkstaden, hejar och småpratar med det skift som är inne. För bara några månader sedan var det helt annorlunda. Kulturkrocken mellan de spanska ägarna och de svenska arbetarna var total.

– Man har svårt att förstå varandra. Min roll ska vara lite att översätta så att båda parterna förstår varandra.

Nu är målsättningen att skapa en lokalt rekryterad stark ledning. Johan Balck uppfattar att de omvälvande förändringar som nu görs får stöd av de runt 450 anställda. Varsel är inte aktuella just nu.

– För att bli bäst måste vi göra något. Vi kan inte fortsätta i samma spår. Men vartefter måste vi ta in mer volym eller justera vår personalstyrka.

Tänker du något på Northlandkonkursen?

– Jag är nöjd över det arbetet vi gjorde under de sex månader jag var där. Ingen kan säga att vi inte försökte. Sen är det otroligt tråkigt att det blev som det blev. Men med de malmpriser som är idag hade det inte spelat någon roll om man haft två linjer. Då måste man, likt LKAB, ha en stor kassa sedan flera år tillbaka.

Hade gruvan överlevt med den lösning som du arbetade fram?

– Det kan jag inte svara på. Priserna nu ligger så långt ifrån det vi då pratade om. Jag är tveksam till det.

Tre av Johan Balcks räddningsaktioner:

Ferruform 2012 - Från Scanias i Ryssland kommer Balck till Ferruform i Luleå. Målet är att öka effektiviteten efter ett antal år av förluster. Han får upp den med 30 procent.

Northland resources 2014 - Tillträder på ett till synes omöjligt uppdrag: rädda gruvsatsningen i Kaunisvaara. Efter sex månaders intensivt arbete faller Northland.

Gestamp hardtech 2015 - Uppdraget är att rädda bildelstillverkaren som inte klarar produktionen till storkunden Volvo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!