Inget anbud inlämnat – Luleå fortsatt utan förfallstrafik

Antal intresserade som vill köra förfallstrafik med svävare i Luleå skärgård: Noll.
– Det ser dystert ut men vi ska ha ett möte innan något blir definitivt, säger Ove Forsberg, skärgårdschef.
De boende på öarna kräver att trafiken ska upprätthållas – om så med helikopter.

Den svävare som Condor Shipping tidigare använde under förfallsperioden är såld. Samtidigt närmar sig isläggningen i Luleå skärgård.

Den svävare som Condor Shipping tidigare använde under förfallsperioden är såld. Samtidigt närmar sig isläggningen i Luleå skärgård.

Foto: Norrbottens-Kuriren

Luleå2024-11-19 00:01

NSD har tidigare berättat att Condor Shipping valt att avsluta avtalet på förfallstrafiken, eftersom det inte var lönsamt. Något som skedde i somras.

Det handlar dock bara om ett par veckor, och Luleå kommun hoppades att bolaget ändå skulle kunna köra trafiken i höst. Men svävaren såldes i oktober till Sjöfartsverket i Skellefteå och då blev läget snabbt skarpt.

Kommunen lade ut en upphandling med kort datum. Tiden gick ut för en vecka sedan.

– Vi fick inte in något anbud. Det är inte ens någon som tagit ut handlingarna, säger Ove Forsberg.

undefined
Iskall upphandling. Luleå fick inte in ett enda anbud på upphandlingen om förfallstrafik, enligt Ove Forsberg.

Det är ännu öppet vatten, vilket innebär att de fast boende på öarna fortfarande kan köra båt. Men läget kan snabbt förändras om isen börjar lägga.

Kommunen har tidigare haft en dialog med Kustbevakningen om att köpa tjänsten av dem, och fått nej.

– Nu gjorde vi ett nytt försök men fick nej, så den utvägen är helt stängd, Ove Forsberg.

Hur går ni vidare?

– Vi har inte tagit ställning ännu. Vi ska ha ett möte på tisdag och efter det vet vi mer.

Är det ett alternativ att köpa in en egen svävare, eller hyra en svävare?

– Vi har tittat på det. En svävare kostar cirka 1,7 miljoner att köpa in. Det drar iväg i kostnader. Och vad jag vet finns det inga svävare att hyra.

undefined
Evelina Rydeker (MP) vill inte spekulera i om förfallstrafiken är hotad i framtiden.

Förfallstrafiken är inte lagstadgad utan något som Luleå kommun frivilligt erbjudit fast boende på öarna. Samtidigt finns ett politiskt beslut på att trafiken ska upprätthållas under den tid som isen inte bär på höst och vår. Budgeten är på 150 000.

Evelina Rydeker (MP), ordförande i kultur- och fritidsnämnden, beklagar situationen.

– Vi vill ha en levande skärgård. Det här är oerhört tråkigt, säger hon.

Kan följden bli att kommunen tvingas släppa den här tjänsten i framtiden?

– Det är för tidigt att säga. Vi får se vad som kommer fram på mötet.

undefined
"Skärgårdsborna är vana att klara sig själva, och gnäller inte i onödan. Om vi skall ha en levande skärgård som man skriver i den nya Skärgårdsplanen, så måste det skapas förutsättningar för det", säger Erika Hansson.

Luleå skärgårdsförening anser att kommunen måste leva upp till det beslut som finns.

– Om det inte finns någon svävare med kort varsel så får de lösa det på annat sätt. Tidigare hade kommunen isgående båtar. Går det inte att få tag på en sådan så får de väl hyra in en helikopter. Det är inte många resor det handlar om, säger Erika Hansson, ordförande.

Kommunen löste trafiken med helikopter 2013, då situationen var liknande.

– Det viktiga är att kunna ta sig in för att handla eller för sjukvård. Ingen åker ju in för att gå på bio en fredagkväll. Det kan handla om några turer i veckan under 2-3 veckors tid.

undefined
2013 tvingades Luleå kommun lösa förfallstrafiken med helikopter. Då kostade en enkelresa 60 kronor. Bolaget Kallax flyg fick avtalet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!